2.2 שוק חופשי, גלובליזציה ופלורליזם

עמוד:28

ביטוי בחוקים כגון החוק למניעת הטרדה מינית , חוק לשוויון הזדמנויות בעבודה , עיגון זכויות תעסוקתיות לנשים הרות ויולדות . בד בבד עם שקיעת הקולקטיביות והסולידריות הלאומית התחזקה המגמה ההפוכה לנבדלות לאומית : גלובליזציה . הגלובליזציה מתאפיינת באינטגרציה של שווקים כלכליים , בתנועה חופשית של סחורות , הון ובני אדם , בקוסמופוליטיות ובאובדן הרלוונטיות של ממדי הזמן והמרחב ביחסים חברתיים ופוליטיים , כלומר צמצום ריבונות המדינה והשפעתה ( קצוביץ , . ( 2009 עידן הגלובליזציה מאופיין גם בפלורליזם . אנשים פוגשים קבוצות חברתיות ותרבותיות שונות ונחשפים לדרכי חשיבה שונות ולמראות שאינם רגילים להם בחיי היום -יום שלהם . ״האחר״ עשוי להיות בן עדה אחרת , בן דת שונה , מי שמוגבל פיזית , מהגר , בן מין אחר . חלק מן הקבוצות הללו דורשות להשמיע את קולן וחותרות להשיג הבנה והכרה בהן כחלק מהקבוצה התרבותית שבסביבתם ( . ( McElroy - Johnson , 1993 עידן הסובלנות והפתיחות משמעותו , בין השאר , הדגשת מקומו של הפרט בחברה תוך גילוי סובלנות לאידאולוגיות שונות , ונכונות לקבל מיעוטים המחזיקים בדעות שונות ומגוונות ( אבישי ורוטנברג , ; 2012 צוקרמן , . ( 2012 הקוסמופוליטיות והתחזקות הכוחות הבינלאומיים הביאו גם להכרה בינלאומית שיש צורך לפעול בשיתוף של כלל המדינות לטובת אינטרסים גלובליים דוגמת שימור הסביבה ( . ( Hines , Hungerford & Tomera , 1986 - 87 בעשורים האחרונים התחזקה מגמת הגלובליזציה , גברו החשיפה לקבוצות חברתיות שונות והנכונות לקבלת מיעוטים ודעות , ומודגש מעמדו של הפרט בחברה . 2 . 2 . 2 השלכות על מערכת החינוך הגברת אי - השוויון בהזדמנויות על רקע כלכלי חברתי : אי - השוויון הכלכלי - חברתי משפיע ישירות על שוויון ההזדמנויות של תלמידים משכבות מעוטות - אמצעים . תלמידים ממעמד סוציו - אקונומי נמוך יתקשו להגיע להישגים של עמיתיהם שמעמדם מבוסס יותר ( שי , 2003 . ( Willis , 1977 ; Blossfeld & Shavit , 1993 ; Jencks et al ,. 1972 ; Karatzias et al ,. 2000 ממצאי מחקר הראו כי במדינות שונות פערי הישגים בין תלמידים בעלי הישגים גבוהים לנמוכים תואמים את פערי השכר בקרב הוריהם של התלמידים במדינות אלו ( Wilkinson . &( Pickett , 2010 מחקר - העל הבריטי ריכז ממצאים חזקים ומובהקים בשאלת הקשר בין השתייכות מעמדית של ילדים ובין הישגיהם . גם ממצאים אלו מצביעים על כך שילדים ממעמד סוציו - אקונומי נמוך מגיעים להישגים נמוכים יחסית לחבריהם . בגיל שלוש נצפה אצל ילדים ממעמד נמוך פיגור של כשנה אחרי ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדים בני אותו גיל אך ממעמד בינוני - גבוה , וילד בן 16 המשתייך לשכבות מעוטות - אמצעים הוא בעל סיכוי של כ - 30 אחוז פחות מחבריו בני השכבות המבוססות לקבל ציון גבוה במבחני יכולת קוגניטיבית ( . ( Alexander , & Armstrong , 2010 מחקרים מצביעים על סיבות שונות לקשר שבין השתייכות מעמדית של ילדים לבין הישגיהם :

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר