2.1 מהפכת טכנולוגיית המידע

עמוד:24

בלוגים , צ ' אט , דואר אלקטרוני , רשתות חברתיות , מנועי חיפוש , לומדות מותאמות אישית , מקורות פתוחים ( – ( open source כל אלה הם דוגמאות לכלי למידה והוראה שטכנולוגיות המידע מאפשרות . לפי מסמך משרד החינוך , הציפייה שהטכנולוגיות העדכניות יסייעו בתהליך הלמידה טרם התממשה במלואה . הטמעת _ כלי תקשוב במערכת החינוך לצורכי הוראה , למידה והערכה הכלים החדשים שטכנולוגיית המידע מעמידה לרשותנו מתאימים בחלקם למערכת החינוך . גורמים של הנדסת אנוש ושל אופן למידה מעורבים בבדיקת תרומת הטכנולוגיה וכדאיות הטמעתה בבתי הספר . מקצת מן הכלים הנוכחיים ללמידה והוראה מקוונת הם כלים כלליים ומקצתם ייחודיים לחינוך . נמנים עמם 1 ) בלוגים , צ׳אט , דואר אלקטרוני ורשתות חברתיות _ המאפשרים העברת מידע בין אנשים וגם חילופי מידע בין אנשי מקצוע וארגונים 2 ) פורומים להחלפת מידע סביב תחומי עניין משותפים 3 ) מנועי חיפוש , המאפשרים להגיע מיידית להיקפים עצומים של מידע 4 ) ויקיפדיה ואתרים מקוונים דומים , שמטרתם לספק מידע לכול ולהרחיב את האפשרויות וההזדמנויות לרכישת ידע חינם גם לאוכלוסיות מעוטות -אמצעים ומרוחקות ממרכזים אקדמיים 5 ) שימוש ב״לומדות״ המאפשרות לכל תלמיד ללמוד בקצב שלו וברמה המתאימה לו ולקבל משוב מיידי לצורך תיקון הישגיו ושיפורם 6 ) שילוב למידה ממוחשבת עם הוראה מרחוק של מורה מומחה בתחומו , מורה שיכול לקבל בזמן אמת נתונים על כל תלמיד ולהשתמש בהם כדי לשפר את התקדמותו בחומר הלימודים ( . ( Harasim , 2012 המועצה ללמידה דיגיטלית ( Digital Learning Council ) בארצות הברית מפרטת עשרה עקרונות ללמידה מקוונת ולחינוך איכותי ובהם נגישות לתכנים דיגיטליים , למידה מותאמת אישית , התקדמות בקצב וברמה אישיים , תוכן דיגיטלי באיכות גבוהה , הוראה איכותית ( . ( Bush & Wise , 2010 הציפייה של לקוחות מערכת החינוך _ התלמידים והוריהם _ היא שהטכנולוגיה העדכנית ומוצריה יעמדו במרכז העשייה החינוכית , גם כעזרי לימוד וגם כחלק מהקניית המיומנויות הנדרשות כיום . התלמידים מבלים חלק ניכר מהיום בסביבת האינטרנט , ולכן מצפים שהטכנולוגיה תהיה חלק גם מסביבת הלימוד בבית הספר ( . ( Pape , 2009 בישראל יושמו יוזמות רבות ברמה הארצית והמקומית ( ראו למשל בנספח 4 דיווח על פעילות מינהל מדע וטכנולוגיה ופעילות המזכירות הפדגוגית , ובנספח 5 דיווחים שנמסרו ביום העיון בנושא פדגוגיה בעידן המידע ) ואולם הטמעת הטכנולוגיות החדשות במערכת החינוך אינה מדביקה את קצב ההתפתחויות . ממסמך משרד החינוך ( תשע״א - תשע״ב , גרסה 12 ) עולה כי הפער הדיגיטלי בין ישראל למדינות המפותחות ביחס מחשב - תלמיד הולך וגדל . הפער הנוכחי בין האפשרויות שמעמידה טכנולוגיית המידע לבין השימוש בה בפועל גדול , ומצב התשתיות ונגישות התלמידים למחשבים ולרשת עדיין מוגבלים ביותר ( ראו למשל וורגן , . ( 2010 בשנת 2000 דורגה ישראל גבוה בסולם שיעור התלמידים שיש להם מחשב בבית , ובשנת 2009 גבוה אף יותר . לעומת זאת כאשר נבדק המחשוב בבתי הספר , התברר שבשנת 2000 ובשנת 2009 ישראל היתה פחות או יותר באותו מקום בסולם הדירוג ( צוקרמן , . ( 2012

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר