תקציר: סיכום ממצאים, מסקנות והמלצות

עמוד:5

ניכר מן הילדים _ רבים מהם משתייכים לאוכלוסייה הערבית או לאוכלוסייה היהודית באזורי מצוקה _ יש הישגים לימודיים נמוכים . בנוסף לכך קיים חשש מהדגשת יתר של מבחנים סטנדרטים כגון המיצ״ב _ מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית ( הישראלי ) או PISA Programme for International Student Assessment ( הבינלאומי ) . מבחנים אלו חשובים ומסייעים להערכת מה שהושג ולהפקת לקחים , אולם הלחץ להישגים עלול לגרום לשימוש יתר במדדים ודרכי הערכה . ואכן , ממצאים מעידים על תופעות לא רצויות שעלולות להתלוות למבחנים אלו עקב שימוש יתר בהם . כך למשל יש פגיעה באוריינות ובידע במקצועות ובתחומים שהישגי התלמידים בהם אינם נמדדים כלל וכן במקצועות שבהם יש מדידה אך היא אינה מכסה את כל החומר הנלמד . בשנים האחרונות חל שיפור בממוצע ההישגים של תלמידי ישראל בכמה מבחנים בינלאומיים וכן בממדי אקלים בית - ספרי , ועדיין – הממוצעים אינם מצוינים , ובמיוחד ניכרים פערים גדולים בין העשירונים הגבוהים לנמוכים במדדים אלה . המלצות בתחומי פיתוח היכולות האורייניות פיתוח למידה מעמיקה , יכולת העברה ועידודה באמצעות הוראה - לשם - הבנה , שמחייבת יישום גמיש של ידע בהקשרים שונים פיתוח מטא -קוגניציה הוראה באמצעות פיתוח דיאלוג אקדמי פורה משותף , הדדי , פתוח וחקרני , רציונלי ומחייב ידע דיסציפלינרי _ שיח שגם מספק ללומדים כלי חשיבה וגם מרגיל אותם לדפוסי חשיבה פוריים להלן מספר פעולות מעשיות שהעלתה ועדת מומחים אמריקאית ( NRC , 2012 ) ויש בהן לקדם את מימוש שלוש ההמלצות האלה : 1 ) עידוד התלמידים לפיתוח נקודות , שאלות והסברים . דוגמאות להתערבויות כאלה של המורים : חזרה על תרומתו המילולית של תלמיד תוך בחינת מידת ההבנה של עמיתיו לנאמר , בקשה מתלמיד לחזור על הנמקותיו של תלמיד אחר , בקשה מתלמיד להוסיף את הנמקותיו לאלה של חברו , עידוד התלמיד להמשיך ולתרום , בקשה מתלמיד להבהיר את הסיבות לעמדתו , שילוב של פסק זמן לחשיבה בתוך השיח 2 ) גיוס התלמידים למשימות אתגריות תוך כדי תמיכה בהם באמצעות הדרכה , משוב ועידוד , והנעתם להתבוננות והרהור בתהליכי הלמידה שלהם עצמם ובמצב ההבנה שלהם 3 ) הוראה _ המתבצעת צעד אחר צעד ונסמכת על דוגמאות ומקרים _ של האופן שבו התלמידים יכולים לבצע הליך מסוים כדי לפתור בעיה , כל זאת תוך שימוש במערכות של דוגמאות מעובדות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר