תקציר: סיכום ממצאים, מסקנות והמלצות

עמוד:4

מאופיינת בקבוצות חברתיות ותרבותיות הנבדלות זו מזו ובמידה רבה אף מנוכרות זו לזו . הנבדלות באה לידי ביטוי בשפה , תרבות , הסטוריה ומורשת . השלכות משמעותיות במיוחד על מערכת החינוך יש לפערים בין ערבים ליהודים , בין יהודים ליהודים _ חרדים , דתיים וחילוניים _ ובין עשירים לעניים . לאחר בחינת התמורות והשלכותיהן בחרה הוועדה להתמקד בבעיות הנוגעות לחינוך לחברה של דעת ( הקניית מיומנויות המאה ה - , 21 ידע ואוריינות , הישגים לימודיים ) ולחינוך לחברה של תרבות ( התנהגות חברתית נאותה , טיפוח המייחד כל אחת מהאוכלוסיות השונות והבניית המשותף להן ) . בחירה זו ניזונה מההכרה בחשיבות שני ההיבטים האלה להכנה לחיים ולהשתלבות בחברה המודרנית התובענית . דוגמה לבעיה חשובה שהוועדה בחרה לעסוק בה ואשר מתמקדת בהכנת בוגרי מערכת החינוך להשתלבות בחברה של היום היא הפער בין שליטה בעובדות לבין היכולת לעשות בהן שימוש . נטען כיום כי אימון ושינון של עובדות , ללא דרישה להסבר והיסק , מייצרים ידע שנידון להיעלמות ״מיד לאחר הבחינה הקרובה״ ( . ( Resnick , 2010 פתרון מבטיח הנתמך במחקר עכשווי הוא ״למידה מעמיקה״ , המוגדרת כתהליך המתבצע בשני מישורים : 1 ) תהליך קוגניטיבי פנימי תוך - אישי , שבא לידי ביטוי במיומנויות כגון גמישות , יזמה , הערכת שונות , גיוון ומטא - קוגניציה ו - 2 ) תהליך אינטראקטיבי חיצוני , שבא לידי ביטוי במיומנויות בין - אישיות כגון תקשורת , שיתוף פעולה , אחריות ופתרון קונפליקטים ( . ( NRC , 2012 שני המישורים הללו , הקוגניטיבי - פנימי והאינטראקטיבי - חיצוני , נוגעים לשני ההיבטים שבהם בחרה הוועדה לעסוק : חברה של ידע שהשגתו על ידי התלמיד נשענת על תהליך קוגניטיבי - פנימי וחברה של תרבות שקידומה כרוך ביכולות חברתיות אינטראקטיביות . הוועדה בחרה להתמקד בחינוך לחברה של דעת ובחינוך לחברה של תרבות . למידה מעמיקה , שהיא לב לבו של החינוך , מתבצעת בשני מישורים : קוגניטיבי פנימי ואינטראקטיבי חיצוני . הראשון הוא הבסיס לחברה של ידע , השני לחברה של תרבות . בית הספר יקנה לתלמידיו " מיומנויות של המאה ה - : " 21 ניתוח , חשיבה , תקשורת , משמעת עצמית , עבודה בצוות , שימוש בכלי תקשוב ועוד . תמורות והשלכותיהן על חינוך לחברה של דעת השלכות על ידע ואוריינות בעיה מרכזית , במערכת החינוך בישראל וגם במדינות נוספות , היא אי - מימוש הציפייה שבעקבות התמורות שנבעו ממהפכת טכנולוגיית המידע ומהשינויים המשמעותיים שחלו בשוק העבודה , בית הספר יקנה לתלמידיו את שנדרש כיום מבוגריו _ מיומנויות המאה ה - : 21 יכולת פתרון בעיות מורכבות , ניתוח וסינתזה של מידע , חשיבה מערכתית ויצירתית , תקשורת בין - אישית ועבודת צוות , העברת ידע ושימוש בו לצורך התמודדות עם סוגיות שונות ובעיות מגוונות , יכולת ביקורת והערכה ושימוש בה לבחינת פתרונות חלופיים , משמעת עצמית וניהול זמן , מיומנות שימוש בכלי תקשוב . בעיה נוספת היא העובדה שהישגיהם הלימודיים של תלמידי ישראל נמוכים עדיין לפי פרמטרים שונים כמו למשל אחוז הזכאים לבגרות ועמידה בדרישות הסף של האוניברסיטאות . בנוסף על כך השונות בהישגיהם של התלמידים בארץ היא מהגבוהות בעולם , ומכאן שלאחוז

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר