מבוא

עמוד:11

המזוהות עם הז'אנר ( אנדי מק'דואל , ג'וליה רוברטס . ( קו פרודוקציות אלו מבטאות בעיקר את הפופולריות העצומה של הז'אנר ברחבי העולם , אך אין בהן כדי להעיד על קיומה של מסורת ז'אנרית מחוץ לגבולות הוליווד . זו הסיבה לכך שהספר מתמקד בקומדיות רומנטיות הוליוודיות : הוליווד היא למעשה התעשייה היחידה שמתקיימת בה מסורת רצופה וארוכה של סרטי ז'אנר בכלל ושל קומדיות רומנטיות בפרט . מה עומד מאחורי הצלחתה המתמשכת של הקומדיה הרומנטית ? בעיני חוקרים רבים , היא מייצגת , יותר מכל ז'אנר אחר , את השינויים שהתחוללו ביחסים החברתיים והאינטימיים בחברה המערבית . אילוז ( 2002 ) טוענת שאידיאל האהבה במאה ה 20 מתאפיין בנטייה הולכת וגוברת לתת ביטוי חזותי לגילויים שונים של אהבה ולתעד זוגות רומנטיים ברגעים אינטימיים במרחב הציבורי . מימוש זה הוא מעין " אוטופיה חזותית , " המשלבת אלמנטים של החלום האמריקני עם אלמנטים של פנטזיה רומנטית באמצעות ייצוגים חזותיים , שמפיקים אמצעי התקשורת ההמוניים ( קולנוע , פרסום , מגזינים . ( תעשיית הפרסום , בשילוב תעשיית הכוכבים , חיזקה את הקשר בין רומנטיקה לאידיאלים חדשים של יופי . כך נוצרה זיקה ברורה בין רומנטיקה ליופי , נעורים , זוהר , כוח , פיתוי , ריגוש , יצירתיות , ספונטניות והרפתקנות ( אילוז . ( 44-47 : ספר זה בוחן אפוא את שאלת הצלחתה של הקומדיה הרומנטית בשלושה מישורים : היסטורי , אידיאולוגי ומגדרי . הפרק הראשון מציג סקירה כללית של הז'אנר כאחת הקטגוריות המרכזיות בקולנוע המסחרי פופולרי . הוא מציג את ההקשר ההיסטורי של מושג הז'אנר בכלל ובקולנוע בפרט . חלקו המרכזי של הפרק דן בחשיבות המושג " מוסכמה" בהקשר של סרטי ז'אנר ובמשמעות המוסדית של המושג כהסכם בלתי כתוב בין יוצרי הסרטים , תעשיית הקולנוע וקהל הצופים . כמו כן , הפרק עוסק בסוגיות נוספות הרלוונטיות לתופעה קולנועית זו : שיטות של מיון וקטל וּ ג , שיטות ניתוח מקובלות של סרטי ז'אנר , מודלים של כתיבת היסטוריה של ז'אנר , התפקידים החברתיים והאידיאולוגיים של סרטי ז'אנר , היחס בין ז'אנר למגדר והיחס בין ז'אנר לבין אוטר ( auteur ) וכוכבות . הפרק השני עוסק בהקשר ההיסטורי של הקומדיה הרומנטית , במרחב שבו היא נוצרה ( לצד ז'אנרים אחרים כמו המלודרמה והמיוזיקל ) וכן במוסכמות המגדירות את זהותה . פרקים 3-6 בוחנים בהרחבה ארבעה מחזורים בהיסטוריה של הז'אנר . כתיבת היסטוריה של הקומדיה הרומנטית מאפשרת להבחין בשינויים שחלו במוסכמות הז'אנר , בתמורות הסגנוניות והתמאטיות שלו , בתפניות שהתרחשו ביחסי הכוח המגדריים , באידיאולוגיה הדומיננטית המאפיינת כל מחזור סרטים בז'אנר ובהבדלים המשמעותיים שהתחוללו במעבר ממחזור סרטים אחד למשנהו . זיהוי מחזורי סרטים מובחנים של הז'אנר עשוי לשמש כלי פורה לניתוח ולהבנה טובים יותר של ההיסטוריה שלו . 1 המונח הלועזי הוא "קונבנציה . " בספר נשתמש כאמור במונח העברי "מוסכמה . "

האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר