1 מבוא

עמוד:12

אחת מהנחות המחקר הייתה כי משבר הסולידריות , שהתחולל בחברה הישראלית בשנות התשעים , נבע בראש ובראשונה משינוי באופי המלחמות , ממלחמה בשטח האויב שתמיד מסתיימת בניצחון מהיר או אטי , למלחמות מסוג שונה : בין שזו מלחמת המפרץ ( 1991 ) שחיברה את הישראלי מחדש לתחושת המצור ולשואה , ובין שהיו אלה שתי האינתיפאדות שתחמו את העשור משני קצותיו – הראשונה שפרצה בשנת 1987 בשטחים הכבושים והשנייה שפרצה בראשית המילניום משני עברי הקו הירוק . מלחמות אלה בישרו אפוא עידן חדש בשיח הישראלי בסוגיות הציונות והמרחב הטריטוריאלי . ולפיכך , גם הסרטים העלילתיים שהופקו באותן שנים לא שיקפו עוד עמדות על המתרחש בזירה הציבורית אלא פעלו דווקא כמראה נאמנה לחלומות ולסיוטים , לזיכרון ולשכחה של חיי היחיד באותו העשור . הקולנוע הישראלי של שנות התשעים מקיים אפוא יחס הפוך בין המציאות למתרחש על הבד : ככל שהמאורעות בזירה הציבורית היו דרמטיים יותר , כך הרבו הסרטים לעסוק באישי ובסמוי . דווקא משום כך הם מהווים מסמך מרתק על הטלטלה שפקדה את הזהות הישראלית ובד בבד את הקולנוע הישראלי . עשור זה שעדיין לא נחקר דיו , נטמע בעלילות הקולנוע הישראלי מבעד לסיפוריהם של יחידים שהתנגדו לנרטיב ההיסטורי–הגמוני , נאבקו בו ובסופו של דבר הצליחו להשמיע את קולם . בסרטי העשור נרשמה " הפרטה" של הזהות הישראלית ( כתוצאה מהגירה המונית של עולים מברית המועצות לשעבר ומאתיופיה , וממתיחות פוליטית גוברת בזירה הציבורית , ( וגיבורי הסרטים מצטיירים כמי שחווים גלות פנימית והם גולים בתוך ארצם . מסיבה זו אפשר לראות בקולנוע זה אי של משמעות המשקף את אי–הוודאות , את ההתנתקות הרגשית של מי שהפכו לקורבנות ההגמוניה בתוך גבולם , ואת העובדה שבחרו להתנתק מהשיח הדומיננטי בארץ – השיח הפוליטי והמחלוקות המתעצמות בין שמאל לימין – ולברוא לעצמם טריטוריות חדשות , מוחשיות ומדומיינות גם יחד , בתקווה שיובילו לכינונו של סדר חדש . גולים בגבולם : הקולנוע הישראלי במפנה האלף מבקש לחקור אותה תקופה אדישה למראית עין , המצטיירת בדיעבד כתקופת אינקובציה שהובילה את הקולנוע הישראלי של שנות האלפיים לעיסוק בטראומה הפרטית . 3 וראו גם ספרו של משה צוקרמן שואה בחדר האטום , ( 1993 ) בהוצאת המחבר . 4 ההתקוממות הפלסטינית ( האינתיפאדה ) הראשונה פרצה בדצמבר . 1987 " בהתקוממות השתתפו גברים ונשים מכל חוגי החברה הפלסטינית . להבדיל מכל פעולות ההתנגדות שקדמו לה היא פרצה בעת ובעונה אחת במוקדים רבים והצליחה למקד תקשורת בינלאומית ומקומית בקובלנה הפלסטינית המאורגנת נגד הכיבוש . תאונת דרכים שאירעה במחנה הפליטים ג'באלייה ברצועת עזה ב–9 בדצמבר , ואשר בה נהרגו ארבעה פועלים פלסטינים מפגיעת רכב צבאי ישראלי , מוכרת בתור האירוע המסמן את פרוץ האינתיפאדה" ( אזולאי ואופיר . ( 147 , 2008 5 ראו גיליון מיוחד של כתב העת ישראל ( 2008 ) בעריכת רז יוסף שהוקדש כולו לנושא " היסטוריה וזיכרון בקולנוע הישראלי . "

האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר