7.1.2 הוראה: הקשר בין ביטויי השפה לבין "העולם"

עמוד:12

7 . 1 . 2 הוראה : ה ַ ק ֶ ש ֶ ר בין ביטויי השפה לבין " העולם " קבענו כי הסמנטיקה עוסקת במשמעות מילולית . אבל מה זאת בדיוק משמעות מילולית ? מהי , למשל , המשמעות המילולית של הצירוף השמני ' הגג של תחנת רכבת השלום בתל אביב ' ? גם על זה קשה לענות ... עדיין יש משהו פשוט וקל יחסית להבנה שאנחנו יודעים על המשמעות של הצירוף השמני הזה – הוא מור ֶ ה ( מצביע , מדבר ) על דבר מסוים בעולם ( אותו גג בצורת גל ) . ביטויים לשוניים רבים משמשים כדי להורות ( להצביע ) על אובייקטים בעולם . הדבר שעליו מורה הביטוי נקרא ההוראה או הרפרנט של הביטוי ( . ( referent , denotation האם משמעות המשפט שזיוה אמרה כוללת גם את כל אלה ? האם נצליח אי פעם להסכים בינינו מה המשמעות של המשפט הזה ? האם אפשר בכלל להגיד מה המשמעות של משפט כלשהו ? אם משמעות היא מושג כה רחב ובלתי ברור , איך נוכל לטפל במשמעות במסגרת מחקר מדעי ? המציאות אכן מסובכת , אבל כאנשי מדע אנו מעוניינים להשליט סדר בעובדות המורכבות . כמו בכל מדע , נעשה את זה בין השאר על ידי כך שנפשט דברים , ננטרל גורמים מסוימים , ונתמקד רק בהיבטים מסוימים של התופעה שאותה אנו חוקרים . כיצד הסקנו מדבריה של זיוה שהיא אכן שמנה ? האם הסקנו זאת רק מפני שאנחנו מבינים עברית ? התשובה היא - לא . סביר להניח שההיסק הזה מתבסס , בין היתר , על ההנחה שזיוה התייחסה לשאלה של אורנה , ולא שינתה לפתע את נושא השיחה . כלומר , כדי להסיק שזיוה שמנה , לא מספיק לדעת עברית , אלא צריך לדעת כיצד אנשים נוהגים כאשר הם מדברים זה עם זה . למעשה , תהליך ההיסק הזה מסובך למדי , והוא מתבסס גם על ידע נרחב על העולם . למשל , שהפיתוי הקשור בעוגות הוא בדרך כלל אכילתן ( ולא למשל , השלכתן בפרצופיהם של אנשים ) , וגם , כמובן , שאכילת עוגות משמינה . לעומת זאת , מדברי זיוה אפשר להסיק גם , ובוודאות מוחלטת , שהיו כאלה שלא עמדו בפיתוי . היסק זה מתבסס רק על ידיעת המשמעות של המשפט של זיוה , ולא על שום ידע אחר . במילים אחרות , המידע שהיו כאלה שלא עמדו בפיתוי , כלול כבר במשמעות המשפט שזיוה אמרה . בתור בלשנים , נרצה לזהות את אותם היבטי משמעות שנקבעים על ידי השפה , וננסה להתמקד בהם ( וכפי שנראה בהמשך הקורס הדבר קשה למדי ) . כלומר , באופן כללי מאוד נקבע שתחום עיסוקה של הסמנטיקה הוא המשמעות המילולית . לא נעסוק באסוציאציות , קונוטציות , משלים ודימויים , אלא באותה משמעות " גרעינית " ישירה ומפורשת .

האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר