מבוא

עמוד:11

תיאטרון ( פמיניסטי ) ההיבט החשוב ביותר לדיוננו כאן הוא הסטת מוקד הדיון , שהתחוללה בעשורים האחרונים , מניתוח ספרותי של טקסטים דרמטיים ( מחזות ) לפענוח אופן מימושו של הטקסט על בימת התיאטרון – הלא הוא ההצגה – האירוע החי המבוסס על נוכחות פיזית של שחקנים וקהל . הסטה מתודית זו ממקדת את תשומת הלב בעצם נוכחותן הבימתית של נשים , בזהות השחקניות , בסגנון המשחק ובאופנים שבהן הוא ממחיש סוגים שונים של נשיות , התנהגות נשית ועוד . אפשר שיותר מאשר בכל אמנות אחרת , התיאטרון והמופע הפמיניסטי היו למקום של חקירת הגוף הנשי ואופני ייצוגיו החברתיים . התיאטרון הפמיניסטי הפך למקום המאפשר הנכחת גוף נשי סובייקטיבי והשמעת קול נשי , ולאמנות המאתגרת את ייצוגי הגוף הקונבנציונליים באופנים פרודיים ואחרים . כך למשל , בספרה על פרקטיקת התיאטרון הפמיניסטי ( ראו 12 מאמר קלאסי הדן בשאלת היעדרן של נשים אמניות ובסיבות לכך הוא : Linda Nochlin , "Why have there been No Great Women Artists ? " in Amelia Jones , ed ., The Feminism and Visual Culture . Reader . New York : Routledge , 2003 ; 229-233 13 ראו : ניצה ינאי , תמר אלאור , אורלי לובין , חנה נווה , עורכות , דרכים לחשיבה פמיניסטית : מבוא ללימודי מגדר , רעננה : הוצאת האוניברסיטה הפתוחה , . 2007 ספר זה כולל מאמרים מקיפים ומעמיקים הדנים בהיבטים תיאורטיים ובהגות בנושא המגדר . ראו גם : דלית באום , דלילה אמיר , רונה ברייר–גארב , יפה ברלוביץ , ' דבורה גריינימן , שרון הלוי , דינה חרובי , סילביה פוגל ביז'אוי , עורכות , ללמוד פמיניזם : מקראה : מאמרים ומסמכי יסוד בחשיבה הפמיניסטית , תל אביב : הוצאת הקיבוץ המאוחד , סדרת מגדרים , . 2006 14 ראו למשל : Rebecca Schneider , The Explicit Body in Performance , New York : Routledge , . 1997 כאשר בוחנים את ההיסטוריה של התיאטרון מנקודת מבט פמיניסטית החוקרת ובודקת באופן מוצהר את נוכחותן , אופני ייצוגן וכתיבתן של נשים , מורגש היעדרן . בהתחשב בקיפוחן ההיסטורי הממושך , היבול שהניבו הכתיבה , היצירה והמופע הדרמטי והתיאטרוני של נשים במשך כ–150 השנים האחרונות הוא רב ומגוון מבחינת התכנים והסגנונות . תקצר היריעה מלעסוק בכל השפע היצירתי , ולכן תוחם עצמו ספר זה לתיאטרון המודרני בלבד , וליצירות שנכתבו מסוף המאה ה–19 עד העשור הראשון של המאה . ה–21 עם זאת , חשוב לציין שנשים שיחקו על הבמה במקומות שונים כבר מהמאה , ה–16 אך נוכחותן הבולטת כמחזאיות , במאיות ואמניות מופע היא תופעה מודרנית , ובמידה רבה עכשווית . בטרם נציג ספרים מרכזיים בתחום התיאטרון הפמיניסטי , ונייחד כמה מילים למבנה הספר על פרקיו השונים , מן הראוי להבהיר את מושגי היסוד שעליהם מתבסס הספר : תיאטרון , פמיניזם , מגדר , והקשרים ביניהם . במסגרת זו לא נוכל להציע הגדרה מלאה וממצה של מושגים אלה , ולכן נתמקד בזיקות הגומלין שביניהם .

האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר