מבוא

עמוד:10

גברים מנקודת מבט גברית , והיא מתאימה הרבה יותר לרעיון כללי ומובנה של המושג " אישה" ( nawom ) מאשר לאפיון הזהויות הרב–גוניות של נשים . ( newom ) זאת ועוד , בשל העובדה ההיסטורית–תרבותית שרובן המוחלט של הנשים שויכו במשך מאות בשנים למרחב הביתי ולא למרחב הציבורי , ייצוגן כדמויות בתוך המרחבים הציבוריים , שבהם בדרך כלל עוסקים המחזות הקלאסיים , חוטא לייצוג של נשים ממשיות וחייהן הממשיים . על הבדל זה , בין מעמדן האמיתי של נשים בחיי היומיום לבין ייצוגן הפואטי והנעלה במחזאות ובספרות , כותבת וירג'יניה וולף בספרה חדר משלך : מבלי להיות היסטוריונית , אוכל להוסיף ולומר שהנשים דלקו כלפידים זוהרים ביצירותיהם של כל המשוררים מאז שחר הימים – קלייטמנסטרה , אנטיגונה , קליאופטרה , ליידי מקבת , ' פדרה , קרסידה , רוזלינד , דזדמונה , הדוכסית של מאלפי , כל אלה במחזות ; [ ... ] השמות צצים ועולים בזיכרון , וכולם שייכים לנשים בעלות " אישיות ואופי" מובהקים . אילו היתה האשה קיימת אך ורק בספרות הבדיונית שנכתבה על–ידי גברים , אפשר היה לדמיין אותה כבעלת חשיבות עילאית ; רבת גוונים ; הירואית ומרושעת ; זוהרת ובזויה ; יפה לאין שיעור ומכוערת להפליא ; דגולה כמו הגבר , ולדעת אחדים אפילו עולה עליו . אבל זאת האשה בספרות הבדיונית . במציאות , כפי שמציין פרופסור טרווליאן , היא נכלאה , הוכתה והושלכה באלימות . [ ... ] בספרות מושמות בפיה מילים רבות–השראה ומחשבות עמוקות ביותר ; בחיים הממשיים היא בקושי ידעה לקרוא ולכתוב ונחשבה לרכושו של בעלה . נשים הודרו אפוא מן הבמה פעמיים : פעם אחת בגופן , בעצם העובדה שלא הורשו להיות נוכחות באמנות המושתתת כולה על נוכחות וחיות , ויוצגו על ידי מסיכה ותלבושת ומומשו באמצעות גוף גברי , כדמות בתוך דמות . ופעם שנייה הן הודרו מן הבמה משום שדמותן נכתבה מנקודת מבטם הגברית של מחזאים ובמאים , תוך התעלמות ממציאות החיים הממשית של נשים . מאות שנים של דיון תיאורטי בדבר איכותו המימטית של התיאטרון ואופני הייצוג הקונבנציונליים בתקופות שונות , יצרו אפוא את הרושם המוטעה שהבמה אכן מאפשרת ייצוג " אובייקטיבי" ומהימן של " המציאות , " וזאת חרף היעדרן השיטתי של נשים מהבמה . רק Case , "Traditional History : A Feminist Deconstruction . " Feminism and Theatre 5-27 . 9 10 יניה'וירג וולף , חדר משלך , תרגום : יעל רנן , תל אביב : ידיעות אחרונות , ספרי חמד , [; 1929 ] 2004 ציטוטים חלקיים מעמודים . 55 , 54 , 53 11 ספרים הסוקרים תיאוריות של תיאטרון לאורך ההיסטוריה Marvin Carlson , Theories of the Theatre :: A Historical and Critical Survey from the Greeks to the Present ( expanded edition ( , Ithaca : Cornell University Press , 1993 ; Daniel C . Gerould . Ed . Theatre / Theory / Theatre : The Major Critical Texts from Aristotle and Zeami to Soyinka and Havel , New York : Applause Books , . 2003

האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר