אופנה במחתרת עולמה של סוזן ברטש

עמוד:13

אופנה במחתרת עולמה של סוזן ברטש מיה ברן " סטייל הוא דרך לביטוי עצמי . את יכולה להיות כל מי שתחפצי להיות : כוכבת קולנוע , דמות בארוקית דוגמת מארי אנטואנט , או פאנקיסטית ויקטוריאנית . זה מה שאני אוהבת באופנה ובאיפור . " מילים אלו מפי סוזן ברטש , אגדת חיי הלילה והאופנה ודמות מפתח בסצנה האלטרנטיבית של ניו יורק החל משנות ה 80 של המאה ה , 20 מהדהדות בעוצמה בחלל התערוכה שבמוזיאון FIT בניו יורק . התערוכה מוצגת בחללים מרשימים בעלי חזות מחוספסת וגולמית , שעוצבו באווירת המועדונים החתרניים שבהם פעלה ברטש . מוצגות בה למעלה משמונים מערכות לבוש מתוך אוסף פרטי שאספה במהלך השנים . בראיונות אחדים הצהירה ברטש , כי היא מאוהבת בעיר ניו יורק . עניין אותי לשמוע ממנה כיצד היא חווה את העיר היום לעומת התקופה , שבה הגיעה אליה לראשונה . כיצד את מתחברת למונח "מחתרת" כיום לעומת שנות ה ? 80 ברטש : לפעול במחתרת בתחום האופנה כיום קשה הרבה יותר מכפי שהיה בעבר . בימינו ישנה חשיפה מרובה , כמעט אינסופית , לדימויים ולמראות בעקבות מהפכת הרשתות החברתיות . העולם הפך להיות מעין כפר גלובלי . כיום , אופנה מחתרתית היא , אופנה שברור לגביה שלא תילבש באופן המוני . כיום , למשל , גברים יוצרים לעצמם עיצובים ומיני בגדים , מה שהיה פחות נפוץ כשהגעתי לעיר . אז פעילות מחתרת תרבותית הייתה עניין שעבר מפה לאוזן וצבר תאוצה באופן טבעי . כעת הכול מיידי , ולכן היום קשה יותר לשמור על מקוריות . מה הייתה התחושה סביב סצנת האופנה של ניו יורק כשרק הגעת לעיר ? לא התרחש הרבה . הייתה תחושה מאוד נעימה ונינוחה , גברים נחמדים ונשים בחליפות ובתיקי מנהלים . הייתה סצנה קטנטנה , שהחלה לצבור קהל . מצאתי את עצמי מתגעגעת לסצנה של לונדון . פה ושם היו הבלחות , כמו דירה ברחוב , 14 שהוסבה למקום למסיבות מחתרתיות . האם הייתה נקודה מסוימת בזמן , שבה הרגשת שמתפתחת סביבך קהילה של אמנים , של אנשי אופנה ושל אמני מיצג ? בשנים הראשונות , כשהייתי יוצאת מהבית לבושה בתלבושת שהרכבתי או שיצרתי , הייתי היחידה שעשתה זאת . לקראת סוף שנות ה 80 כבר הרגשתי שיש לי תחרות . בערך בשלב הזה התעוררה בי התחושה שהצלחתי . אנשים התחילו ללבוש מעין " אופנה עילית" שהרכיבו והכינו ממה שהיה בהישג ידם . על מה את עובדת כעת ? אני עובדת על פרויקט משותף עם הצלם והבמאי , סטיבן קליין . במקביל אני עובדת על ספר ועל סרט דוקומנטרי . הייתי רוצה מאוד להציג את התערוכה מחוץ לניו יורק . אני מרגישה שאני גדלה ומתפתחת לכיוונים מרתקים נוספים , שנולדו מתוך אירועי הלילה ואירועי התרבות והאופנה שהפקתי לאורך השנים . האם את מרגישה , שאת משפיעה באופן מודע על סצנת האופנה העולמית ? מעולם לא יצרתי מתוך רצון להשפיע . תמיד יצרתי מתוך רצון אדיר לבטא את עצמי . זו האמנות שלי . ההשפעה והסגנון , שנוצרו והתפתחו באופן טבעי , אינם מעסיקים אותי . האוסף המוצג בתערוכה מהווה כחמישים אחוזים מכלל הפריטים שמחזיקה ברטש ברשותה . בקהילה שנאספה מסביבה במשך אותן שנים היו רבים מאושיות האופנה הנחשבות והמוערכות לצד מושבעי אופנה חובבים , מה שיצר סימביוזה מפרה וייחודית בין העולמות שהשפיעו זה על זה , ונוצר מרקם חיים תוסס וחדשני בניו יורק . מסיבות גאלה נוצצות מצד אחד , ופאנקיסטים שיצרו את תלבושותיהם בעצמם מצד אחר . ברטש נולדה בשוויץ , ובגיל 17 עזבה את הבית ועברה ללונדון . בשנת 1981 עקרה לניו יורק והקימה בוטיק בסוהו של מנהטן עוד בטרם

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר