בין חוץ לפנים על הממד האנושי והרוחני באדריכלות בעקבות התערוכה "שקופים / אטומים" במסגרת הביאנלה לאמנות יהודית עכשווית 2015

עמוד:10

מותקנת לרוב בקומה העליונה , במקום שבו נמצאות הנשים , והיא הופכת אותן לרואות ואינן נראות . כך , הגריד באמנות המודרנית מגדיר , מארגן ותוחם את מצע התמונה , הופך לאלמנט מבדיל ומפריד מבחינה חברתית . נחמה גולן בעבודתה ת ו ר ה ש ק ו פ ה ש ב ו ר ה עוסקת בהדרת האישה לא בהקשר האדריכלי , אלא בהיבט הדתי . גווילי תורה עשויים זכוכית שקופה מתגוללים על הרצפה לצד ארון קבורה עתיק מחרס , המוצג דרך קבע במוזיאון . צמידותם של שני המוצגים רומזת על גניזה . התורה של גולן היא שבירה ושקופה , בלתי נראית ונועדת לקבורה , רמז למצבה של האישה , בייחוד במגזר הדתי , המודרת מן העיסוק בקודש . השקוף והאטום מתייחסים כאן הן לחומר והן להיבט הרוחני דתי . העבודות בתערוכה שזורות בין מוצגי הקבע . לעתים , כמו בעבודתה של גולן , הן מתכתבות עם הממצא הארכיאולוגי . הארכיאולוגיה מוגדרת כשרידים המוחשיים שהותיר האדם , ובכך היא שונה מן ההיסטוריה , העוסקת באירועים הבלתי נראים . הארכיאולוגיה היא אמנם חומרית ומוחשית , אך החומר מספק פעמים רבות רעיונות רוחניים ומיסטיים . גם אלירן ג'אן מתייחס בעבודותיו להיבט החומרי ומצטט פריטים ארכיאולוגיים . הוא מתעסק הן בחומר האטום והן בחומר השקוף . סדרת העבודות ק ל י פ ה מושתתת על הדמיון שבין גוף האדם לבין כדי חרס . במבט ראשון , על פי צורת הכד , דומה כי לפנינו כלי עתיק . במבט בוחן יותר ניתן לזהות , כי הכלי חדש , תמים , אך קיימים בו שסעים וקרעים החודרים פנימה , מקליפת הכלי לתוך חללו , מעין פצעים בגוף המושלם . בעבודה כ ו ת נ ו ת א ו ר הוא מקרין מצמוצי עיניים על גבי מסכת פנים מזכוכית . המסכה זוהרת באור צהבהב , ומדי פעם עיניה נעצמות . המראה לא ברור ומתעתע . האם החפץ הדומם משדר אות חיים ? המסכה והכד הם מן החפצים הפולחניים המצויים במקדשים . לוקאס ילובסקי מתאר סדנה להכנת מסכות . אמנם התיאור מתייחס למסכות חיים , שנועדו להסתיר פנים פצועות ממלחמת העולם הראשונה , אך בשל האווירה המסתורית האופפת את התמונה , ובהקשר של התערוכה כולה , אי אפשר שלא לראות בה גם היבט דתי . בעבודה אחרת שלו מסדרת ה מ ת ר ח צ י ם שוב עולה ספק באשר להקשר : האם זו טבילת טהרה או סתם רחצה ? אקט ברור של טבילה מבצע שמעון פינטו בעבודת הווידיאו שלו כאשר הוא מטביל תמונת דיוקן . באמצעות הטבילה מעלה פינטו את יצירת האמנות לדרגה של קדושה , המועצמת מעצם העובדה שהדימוי מופיע שלוש פעמים , כמעין טריפטיכון . הטבילה , המקדשת את היצירה , פוגמת בשלמותה ובאיכותה האמנותית , אך ערכה הרוחני עולה על ערכה החומרי . הרחבת הדיון בצמד המילים " שקוף אטום" מעניין ומאתגר , והצבת התערוכה במוזיאון לארכיאולוגיה מספקת היבטים והקשרים חדשים הן ליצירות האמנות והן לממצא הארכיאולוגי . הדיאלוג בין חומר חדש לישן מוסיף פרשנויות ומשמעויות מרעננות . אף שחלק מתצוגת הקבע הוסר לצורך הצגת העבודות החדשות , בחלל לא מורגש חסר , ואפילו לקוביות השחורות , הריקות ממוצגים , שמור תפקיד בעיצוב החלל . ניר ארצי , קומפוזיציה , 2014 , # 2 שמן על בד , , 40 x 45 תצלום : ניר ארצי Nir Artzi , Composition # 2 , 2014 , oil on canvas , 40 x 45 , photo : Nir Artzi לוקאס ילובסקי , ללא כותרת , מתוך הסדרה המתרחצים , , 2014 שמן על בד , , 60 x 70 תצלום : לוקאס ילובסקי Lucas Jalowski , Untitled , from the series The Bathers , 2014 , oil on canvas , 60 x 70 , photo : Lucas Jalowski נחמה גולן , תורה שקופה שבורה , , 2015 מיצב תצלום : נחמה גולן Nechama Golan , Transparent Broken Torah , 2015 , installation , photo : Nechama Golan

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר