מבוא

עמוד:11

מבוא " הקיסרות הפילוסופית היתה נחלה בינלאומית , שצרפת היתה רק ארץ מולדתה ופריז בירתה . בכל אשר תלכו - באנגליה , בהולנד , באיטליה , בספרד , באמריקה - בכל מקום אתם פוגשים בהם , בפילוסופים הדוברים באותה הלשון , ואקלים אחד מפרנסם . בנים הם לכל הארצות , ואף לא לאחת מהן , שהרי הכריזו בגלוי על קשר הנאמנות שלהם לאנושות " ... קרל בקר המבוא מתחלק לשני חלקים : איטליה הנאורה במסגרת המשטרים השונים ואירופה הנאורה במסגרת ה'פילוסופים' וה'אנציקלופדיסטים . ' הסקירה הראשונה נחוצה כדי להבין באילו מסגרות חיו ההיסטוריונים ופעלו הרפורמטורים . בסקירה שניה נחצה את הרי האלפים ואת הים הטירני כדי לבחון על קצה המזלג את התחיה במערב אירופה וקשריה לתחיה האיטלקית . איטליה - משטר וחברה אם להשתמש בלשון המעטה איטליה ידעה תקופות זוהר גדולות יותר מזו של המאה . ה-18 לשם כך אין לנו צורך לחזור לימי רומי העליזים , אך גם כך חלפו מאות שנים מאז איטליה היתה אומה מאוחדת ועצמאית . גם תקופת הרנסנס המפוארת עם שכיות האמנות שלה לא שינתה בהרבה את המצב המדיני . אדרבא , בעידן זה גבר הפיצול המדיני . המלחמות , השחיתות , הנפוטיזם ויצרי הרשעות והיוהרה הביאו להתדרדרות בזמנם של לורנצו מדיצ'י המפואר ושל צ'זרה בורג'ה המושחת . הרפורמציה של המאה ה-16 הביאה את איטליה לכדי תשישות מוחלטת . לא זאת בלבד שהבארוק הדיח את האמנות והפאר הרנסנסיים , אלא שמלחמות הדת ומלחמת שלושים השנים במאה ה-17 הביאו להרס מוחלט של הקיים . מספר השליטים , ה"נסיכים , " הוכפל והושלש , האוכלוסייה התדלדלה וחיי הרוח התרוקנו מתוכנם . במסגרת הקונטר-רפורמציה הישועים השכילו להפוך את העם האיטלקי לעם קנאי , מלא אמונות תפלות , הנלחם בחומרה את מלחמתה של הקתוליות . ג'ורדנו ברונו ותומסו סאבונרולה הועלו על המוקד ככופרים ; גלילאו גלילאי אולץ להתכחש לתורתו ואילו קמפנלה אולץ לגלות מארצו . שליטתה של הכנסייה בחיי המדע והרוח היו מוחלטים . גם בכלכלה חלה מפולת מושלמת . הספרדים עשקו את מושבותיהם האיטלקיות , כאשר מלכות נפולי הפכה להיות אסם התבואה שלהם . האצולה האיטלקית גלתה מהר מאוד את הפרזיטיות של האצולה הספרדית ואימצה אותה בהתלהבות רבה . בצפון 5 קרל בקר , הקריה של מעלה בהגות המאה השמונה-עשרה , תל אביב : ספרית פועלים , תשל , 1979 "ט עמ' . 31-32

אוריון הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר