הקדמה

עמוד:12

בצרפת שלאחר מלחמת העולם השניה התפתחה גם ' אסכולת האנאל , ' אשר קראה בעקבות ההיסטוריונים מרק בלוך ולוסיאן פבר לחקור כל תופעה וכל חברה גם במונחים שלכלכלה , סוציאליזציה ותרבות . הנציגים הבולטים אחריהם , בראשותו של פרננד ברודל , המליצו על חקר הכתבים , המאמרים , הפמפלטים , המוסדות , האוניברסיטאות , האקדמיות והמועדונים הספרותיים . ' אסכולת האנאל' פיתחה מספר אובייקטים של לנסון ושל תלמידיו , אך היא גם הרחיבה את תחומי המחקר לכיוון של הפצת המידע והרעיונות של מה שאנו מכנים כ"דעת הקהל . " לשם כך הם לא זנחו גם את החריג ואת הבנלי . חיבור זה יכול בהחלט להחשב למזיגה בין שתי האסכולות . מחד הוא יעקוב אחר חוט מחשבתם של הוגים כפייטרו ואלסנדרו וארי , צ'זרה בקאריה , פאולו פריזי , ג'אנרינלדו קארלי , אלפונסו לונגו , ג'מבטיסטה ביפי , לואיג'י למברטנגי , ג'וזפה ויסקונטי די-סאליצ'טו , ג'וזפה קולפני , פייטרו פרנצ'סקו סקי-קומנו , קרלו סבסטיאנו פראנצ'י , רוג'רו בוסקוביץ ג' , ' וזפה גוראני ופייטרו מוסקאטי , אנשי ' אסכולת מילנו , אך גם לא ייגרע חלקם של הסופרים , המשוררים והפובליציסטים הרבים , אשר היו קשורים אליהם בדרך כלשהי . גם חלקם של שליטים ומדינאים כמריה תרזה , יוסף , ה-2 קאוניץ ופירמיאן חשובים ביותר לצורך הבנת המשוב וההדדיות . מאידך , תהא הרחבה על נושאים כעיתונות וכתבי-עת , דפוס וצנזורה , תיאטראות וסלונים ספרותיים , הכנסות ורמת חיים , חלוקה לשדרות ולמעמדות , ואפילו מצבי-רוח וגילוים של כאריזמה . רבות התלבטתי , אם יש צורך בפרטים ביוגרפיים כה רבים על האישים הללו . לבסוף הגעתי למסקנה , כי לא תמיד ניתן להבין את תפיסתם של פייטרו וארי או בקאריה בכתביהם , אם מתעלמים מן היחסים ביניהם , מן היחסים שלהם בבתיהם ואפילו מיחסיהם עם נשותיהם או מאהבותיהם . רבות התלבטתי גם לגבי מסגרת הזמן . ובכן , הפור נפל על השנים -1760 . 1800 בשנת 1760 החלה הפריצה הגדולה של הנאורות הלומברדית עם חזרתו של פ . וארי לעיר מולדתו , עם הגעתו של עוצר חדש , מוכשר ונאור לדוכסות הגדולה ועם הדינמיות של תנועת הרפורמות . בשנת 1797 הושלמה דינמיקה זאת , אבל אז כבר לא היתה הדוכסות קיימת . גם פייטרו וארי , המנהיג הגדול של התנועה , לא היה בין החיים . 'אסכולה'ה איבדה את שני מנהיגיה הבולטים ונתפזרה לכל רוח . מסגרת הזמן היא זאת המכתיבה את מבנה הספר : א . שנות השישים , המסמלות את עלייתה של ' אקדמית האגרופים , ' את עיתונם הנודע ' בית-הקפה' ואת שיא הרפורמות של מריה תרזה ושל ממשלתה ; ב . בשנות השבעים יש המשכיות של הרפורמות בלומברדיה , אך ה'אגרופים' מתפצלים ופועלים במסגרת אינדיבידואלית בדומה ל'פילוסופים' הצרפתים והבריטים ;

אוריון הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר