קשרי משפחה ובית ספר: תלמידים בעלי צרכים מיוחדים ותלמידים בסיכון

עמוד:110

. ( White et al ,. 2013 ) Multimodal Anxiety and Social Skills Intervention התכנית כוללת אימון הורים והפיכתם למאמנים של ילדם , בכך נשמר הרצף בין הטיפול בבית לטיפול בבית הספר . המחקר המלווה הצביע על שיפור מצומצם במיומנויות החברתיות של המתבגרים שהשתתפו במחקר וכן על שביעות הרצון של הוריהם . ( White et al ,. 2013 ) חולים כרוניים ואקוטיים השיפורים התמידיים בטיפולים רפואיים מאפשרים ליותר ילדים הסובלים ממחלות כרוניות להשתלב במערכת הבית ספרית . במקביל קיימת חובה לספק תכניות חינוכיות לתלמידים אלו ולהציע להם פתרונות תואמים לצרכיהם ( אייזנברג ואולמן , . ( 2008 ילדים החולים במחלות כרוניות מהווים 1 . 3 % מכלל תלמידי החינוך המיוחד . חוק חינוך לילדים חולים ( 2011 ) מטיל על הממשלה חובה לספק חינוך חינם לילדים מאושפזים וחולים . חולה המאושפז עד 21 יום מקבל תמיכה לימודית בבית החולים , באופן פרטני או בקבוצה קטנה . מעבר ל 21 יום נבנית לו תכנית לימודיים ייחודית בבית בפיקוח בית הספר ובעזרת מורה מיוחדת . אולם מעבר ללימודים העיוניים חשוב לעזור לילדים החולים להתמודד עם המחלה , בין אם הם נמצאים בבית ובין אם בבית הספר . לא מעט קשיים עולים בתהליך התמודדותם עם המחלה , למשל נתק בין משרד החינוך למשרד הבריאות , המקשה על שיתוף הפעולה . ( Terpstra et al ,. 2012 ) כמו כן , יש ומתגלה העדר הבנה של מורים לצורכי התלמידים הללו . המורים מגיבים , לעתים , בחוסר קבלה , אפילו בהתקפה על יציאה משיעור לצורך טיפול ( למשל בדיקת רמת הסוכר בקרב חולי סכרת ) ואף מאשימים את התלמידים בשימוש לרעה במצבם . ( Ayala , 2006 ) התלמידים סובלים גם מעמיתיהם לכיתה שבמקרים רבים מפוחדים מן המחלה ומביעים זאת על ידי דחייה חברתית של התלמידים החולים ובמקרים חמורים אף על ידי בריונות כלפיהם Van ) . ( Cleave & Davis , 2006 מצבם הרגשי והקוהרנטיות שלהם ושל הוריהם קשורים ישירות למצבם הבריאותי ולהתנהגותם המוחצנת או המופנמת . ( Goldberg & Wiseman , 2014 ) לכן סיוע רגשי לילדים ולהוריהם חשוב ביותר . כשמדובר במחלות שכיחות כגון אסטמה וסוכרת קיימות מספר תכניות התערבות הפונות בעיקר אל התלמיד החולה במטרה לסייע לו בניהול מחלתו . ההתערבות קצרה מאוד , ממוקדת בדרכי התנהלות עם המחלה , בגישה קוגניטיבית ביהביוריסטית . מוצעים מפגשים קבוצתיים גם להורים , למען מטרות דומות Bruzzese et ) . ( al ,. 2011 תלמידים בסיכון תלמידים בסיכון הם אלה שהרקע שלהם מציב אותם בסיכון להיפגע או לפגוע באחרים . זאת בשל מאפיינים אישיים , תנאים סביבתיים , משפחתיים או חברתיים אשר מעכבים את התפתחותם האישית ואת השתלבותם בחברה . הצוות החינוכי בבית הספר פוגש תלמידים רבים המתמודדים עם מצבי סיכון מגוונים . בהמשך הסקירה יוצגו מספר דוגמאות למצבי סיכון

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר