קשרי משפחה ובית ספר: תלמידים בעלי צרכים מיוחדים ותלמידים בסיכון

עמוד:108

פעולה הוא הכרחי . בדרך כלל יש גם להורים וגם למורים קשיים בהתמודדות עם מתבגרים אלו , כך ששיתוף פעולה ביניהם עשוי לסייע לשני הצדדים . ההמלצה החשובה ביותר למניעת התפתחות של הפרעות התנהגות בשילוב עם הפרעות קשב והיפראקטיביות והחמרתן של הפרעות התנהגות היא אבחון מוקדם Webster-Stratton et ) . ( al ,. 2011 איתור מוקדם ואבחון של הלקות עשויים לצמצם את בעיות המשמעת , האלימות , והמתחים עם המשפחה . טיפול מוקדם בהפרעות התנהגות עשוי למנוע התפתחות חמורה יותר המובילה בגיל ההתבגרות לעבריינות והתמכרות . מתבגרים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית קבוצת המתבגרים בעלי המוגבלות השכלית התפתחותית כוללת בתוכה כ 9 % מכלל התלמידים החריגים ( הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה , . ( 2013 נכללים בה תלמידים מדרגות מוגבלות שונות : פיגור גבולי , קל , בינוני , מורכב וקשה . הם ממוקמים - בהתאם לדרגת המוגבלות שלהם - במערכת החינוך , במוסדות , בבתי ספר מיוחדים , בכיתות מיוחדות בחינוך הרגיל או בשילוב בכיתות רגילות . כיום יש נטייה לשלב את הילדים המעוכבים במידה גבולית או קלה בחינוך הרגיל . באופן כללי , מתבגרים אלו מציגים בעיקר קשיים לימודיים . הבעיה היא שחלקם ( בין 30 % ל ( 50 % סובלים גם מהפרעות נפשיות , ובעיות אלו מחריפות בגיל ההתבגרות . במסגרות המיוחדות הם נמצאים בתנאי חממה . מצב זה משתנה לרעה בתוכניות השילוב , שם הם נדחים לעתים קרובות על ידי עמיתיהם הנורמטיביים ולפעמים הולכים לאיבוד בכיתה הגדולה . תלמידים מעוכבים מבחינה שכלית לומדים על פי תכניות יחידניות ( תח״י , ( וההורים נדרשים לחתום על הסכמתם להשתתפות ילדיהם בתכניות . הורים המסוגלים לסייע משתתפים , בדרך כלל , בהכנת התכנית ובפיקוח עליה . בניגוד למתבגרים נורמטיביים שלגביהם לא מומלץ סיוע לימודי דווקא אלא תמיכה בהתקדמות עתידית , באוכלוסיית המתבגרים בעלי המוגבלויות יש מקום לסיוע לימודי . עם זאת , הדגש בלימודי המתבגרים מקבוצה זו אינו בהכרח על לימודים עיוניים אלא על מיומנויות חיים שיעזרו להם לחיות באפן עצמאי יותר , כמו בישול , ניקיון , נסיעה באוטובוס וכו׳ . בגלל בעיות קוגניטיביות צעירים אלה מתקשים גם במיומנויות בינאישיות , קושי שגורר תחושת בדידות ודחייה חברתית ( רייטר , . ( 2007 מתבגרים הסובלים מפגיעות חושיות אוכלוסייה זו כוללת מתבגרים הסובלים מחירשות או מעיוורון . מתבגרים אלו מהווים כ 3 % מהאוכלוסייה . מחציתם של המתבגרים לקויי הראייה משולבים בחינוך הרגיל , הישגיהם הלימודיים בהחלט טובים , אך הם זקוקים להתאמות רבות . הקשיים שלהם קשורים בעיקר בניידות מוגבלת , הם זקוקים לליווי פיזי רב ולהדרכה לניידות עצמאית . קושי נוסף של לקויי הראייה קשור ליכולותיהם החברתיות הירודות . מכיוון שלא היו להם הזדמנויות רבות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר