הקשר בין הורים למורים באמצעות טכנולוגיות תקשורת חדשות

עמוד:82

תקשורת באמצעות מסרים מיידים והודעות ווטסאפ ופייסבוק ערוצי תקשורת אלה הם חדשים יחסית ומתבססים על שימוש ברשתות חברתיות . בשלושת הערוצים ( ווטסאפ , פייסבוק ומסרים קצרים מיידיים ) ניתן להעביר גם מסרים באמצעות מילים וגם תכנים של מולטימדיה ( וידאו ותמונות . ( קיימת מעט ספרות על השימוש בהם למטרות בית ספריות ולכן עיקר עבודת הוועדה התבסס על ממצאיו של מחקר באמצעות קבוצות מיקוד שכונסו ופעלו על פי הזמנת הוועדה ( קורץ , . ( 2014 נראה שעיקר השימוש בערוצי התקשורת החדשה בין הורים למורים הוא בכיתות נמוכות – בגן הילדים ובבית הספר היסודי . הערוצים משמשים להעברת הודעות ומידע לא פורמלי , ולשיתוף של הורים בחיי הגן ובית הספר . בעיקר מועברות באמצעותם תמונות על פעילות בבית הספר ועל פעילות הילדים . שימוש בווטסאפ , ובמידה פחותה שימוש ברשת החברתית פייסבוק , כאמצעי תקשורת מיידי מתאים יותר לשימוש בטלפונים חכמים . מכיוון שרק חלק מהאוכלוסייה עושה בהם שימוש , רצוי לא להפעילם לפני שמבררים שכל ההורים בעלי טלפונים חכמים . ווטסאפ : הורים רואים בווטסאפ אמצעי תקשורת המעניק תחושה של קהילתיות בבית הספר . התקשורת מהירה מאוד , כותבים ועונים , ומידת האינטראקטיביות נותנת תחושה שדומה לשיחה פנים אל פנים . אך גם באינטראקטיביות יש החיסרון של תגובה מהירה , ללא מחשבה ועריכה מראש . כן קיימת סכנה של תגובה לכלל הקבוצה , אפשרות שעלולה לגרום למבוכה ואף להפרת הפרטיות של תלמידים . השימוש העיקרי שנעשה בערוץ הווטסאפ הוא עדכון מהיר של הורים במטלות כיתתיות . ניתן ליצור קבוצה של הורים בווטסאפ ולהעביר גם הודעות וגם תמונות . במובן מסוים מדובר בתקשורת עשירה יותר מדואר אלקטרוני , כי באמצעות הטלפון החכם ניתן לצלם את המטלה או את העמוד בספר שיש ללמוד , ולהעביר את התמונה כהמחשה להורים . בעת פעילות בית ספרית או כיתתית העברת תמונה או קטעי וידאו בזמן אמת עשויה לעורר תחושה של נוכחות משותפת בפעילות הבית ספרית , למרות אי הנוכחות הפיזית . כמו כן ניתן לצלם אמצעי עזר אחרים כגון גרפים או לוחות ולהעבירם באמצעות היישומון להורים . עם זאת , המחקר בקבוצות מיקוד מצא גם ביקורת רבה על השימוש באמצעי זה לשם תקשורת בין הורים למורים . ההורים שותפים לקבוצה , כולם מקבלים את ההודעות , חלק מההורים מגיבים ואף הופכים לפעילים ואפילו פעילים למדי . פעלתנות יתר של חלק מההורים עלולה להביא להשתלטות של מעטים מהם על כלל התקשורת בין ההורים למורים . חלק מההורים רואים בחילופי המסרים – בעיקר בתגובות או בשאלות שההורים שולחים לכל הקבוצה – העברה של מידע מיותר . עודף המסרים שיכול להיווצר כתוצאה מכך שכל הורה מגיב גורם לסינון של הודעות ולאפשרות של אובדן מידע חשוב ( קורץ , . ( 2014 פייסבוק : דווח על מעט מאוד שימוש בפייסבוק כערוץ תקשורת בין הורים לבין מורים . מספר לא מועט של הורים טענו שבתקשורת באמצעות קבוצת פייסבוק קיימת בעיה של גבולות . קבוצה שמטרתה לשמש אמצעי תקשורת מקצועי של הורים ומורים עלולה בקלות רבה מאוד

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר