הקשר בין הורים למורים באמצעות טכנולוגיות תקשורת חדשות

עמוד:71

על פרטיות , מצב שמחליש את גבולות הפרטיות הן של בית הספר והן של המשפחה . יתר על כן , בתחום הלימודי שכיח שילדים מכינים שיעורי בית תוך כדי שיחות בערוצי תקשורת חדשים עם חברים , תוך צפייה בקליפים וכתיבה בטוויטר . עובדות אלה מעוררות אצל ההורים דאגות לגבי יכולת הריכוז של הילדים במשימות לימודיות ותחושה שהילדים מתמכרים לטכנולוגיה . ייתכן שהפער הבין דורי ייעלם עם הזמן , אך בשלב זה המודעות לו היא בעלת חשיבות להבנת תקשורת בין הורים לילדים . כיוון שכך , הבנה זו חשובה גם להבנת ההשלכות של אמצעי התקשורת החדשים על קשרים מועילים בין הורים לבין מורים . בסעיף הבא נעסוק בגישות התאורטיות לחקר תקשורת שנתמכת באמצעות ערוצי תקשורת חדשים . תקשורת מת וּ וכת טכנולוגיה : תאוריות ומאפיינים מסגרות תאורטיות בשלבים המוקדמים של השימוש בערוצי תקשורת חדשים , הושם הדגש המחקרי על הבנת ההבדלים בין תקשורת מת וּ וכת מחשב לבין תקשורת פנים אל פנים , בייחוד תוך התייחסות לתקשורת המתקיימת בעיקר באמצעות טקסט ללא העברת קול ותמונה של המתקשרים . למרות הזמן שחלף , אפשר עדיין לראות שרוב ערוצי התקשורת החדשים מעבירים בעיקר הודעות באמצעות מילים כתובות , למשל בדואר אלקטרוני , במסרונים ובהודעות המועברות בצ׳אט של פייסבוק . חלק ניכר מהתאוריות רואה את התקשורת בערוצים החדשים כ״בלתי אישית״ . הנחת היסוד היא שתקשורת היא תהליך המתקיים באמצעות סמלים ( מילים , ( וסמלים מטבעם אינם חד משמעיים . על מנת לקבל משמעות ברורה בתהליך של תקשורת בין אישית קיים צורך בשני גורמים נוספים המסייעים לפרש את המסרים . האחד הוא תקשורת בלתי מילולית ( המלווה את זו המילולית . ( בתקשורת בין אישית כל משפט שנאמר מלווה בתנועות גוף , הבעות פנים וביטויים רגשיים . מרכיבים אלו מאפשרים למתקשרים לפרש את המסר . כמו כן , כל תקשורת בין אישית מתרחשת בהקשרים חברתיים , דהיינו במקום מסוים , בין אנשים בעלי סטטוס חברתי מסוים ( מגדר , גיל , מקצוע . ( ההקשר החברתי קובע את המסרים שמועברים וגם את הניסוח שלהם , תוך התחשבות בסטטוס החברתי של המתקשרים . לכן , לפי הגישה ה״בלתי אישית״ , ערוצי התקשורת החדשים מהווים תקשורת חסרת ביטויים לא מילוליים , המתאפיינת בהעדר הקשר חברתי או בטשטושו . מאפיינים אלו הופכים את התקשורת באמצעות ערוצי התקשורת החדשים לפחות טובה ופחות מובנת מתקשורת פנים אל פנים ואף מתקשורת המעבירה קול כגון טלפון ( סלולרי או ביתי ) Valkenburg & Peter , ) . ( 2011 ; Thompson , 2009 על פי תאוריית הנוכחות החברתית תקשורת בין אישית אפקטיבית מחייבת נוכחות חברתית של המתקשרים . נוכחות חברתית משמעה התחושה הסובייקטיבית של המתקשרים שקיימת הקשבה פעילה למסרים של הזולת , נכונות להגיב להם , ובעיקר מודעות לקיום של האחר

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר