סין: משושלות לקונפוציוניזם

עמוד:43

איתותים ולהפצת הוראות כוזבות ; שלושה קצינים האחראים לשתילת הונאות ; שבעה זוגות “ אוזניים ועיניים “ שתפקידם להבחין בשינויים ולבחון את הקצינים ; ארבעה קצינים האחראים לפרסומו של הצבא ולהחלשת רוחו של האויב ; שמונה קצינים משוטטים שתפקידם לאתר מופקרות של האויב , לטפלל את רגשותיו ולבחון מחשבותיו ; שני קצינים נועדו להפיץ דיבה , השמצות וכזבים ולזמן שדים ורוחות שיבלבלו דעתם של אנשי האויב . מספרם הגדול של קציני המטה הכללי שעסקו בהטעיות , דיסאינפורמציה , ומעקב מתוך 72 קציני המטה , מצביע על החשיבות הרבה שיוחסה להם . הפעלת מרגלים לפי סון טסו ספרו של סון טסו , “ חכמת המלחמה , “ שנכתב סביב שנת 500 לפנה “ ס , נחשב לחיבור הצבאי הגדול ביותר של הסינים וליחו לא נס עד ימינו . הפרק האחרון בספר , שלו חשיבות עליונה , עוסק בשימוש במרגלים . גם היסטוריונים במערב הכירו באפיון שנתן סון טסו למרגלים על פי יעדיהם ושיטות הפעולה שלהם . על פי הפרק האמור , נעשה שימוש בחמישה סוגי מרגלים : מרגלים שבמקום ; מרגלים מבפנים ; מרגלים שעברו ; מרגלים שהופקרו ; מרגלים ששרדו . החזקת מרגלים שבמקום פירושה הסתייעות בתושבי המחוז ; מרגלים מבפנים - שימוש בפקידי האויב ; הכוונה במרגלים שעברו היא תפיסת מרגלי האויב ושימוש בהם ; החזקת מרגלים שהופקרו - עשיית דברים בגלוי לשם אחיזת עיניים , והודעה למרגלינו כדי שימסרו עליהם למרגלי האויב ; מרגלים ששרדו היו אלה שחזרו והביאו ידיעות ממחנה האויב . חיבורים נוספים פיתחו את נושא הפעלת הסוכנים . חיבור מאוחר יחסית מוסיף תובנות לגבי עצם ההפעלה ולגבי הערכה השוואתית של תוצרתם : כשמופעלים מרגלים מהסוגים שנמנו לעיל , יש לאסוף את כל המידע ולבדוק קיומם של קווי דמיון בין הדיווחים . רק כך ניתן להגיע לאמת . חשוב שיהיה מידור של המרגלים כדי להימנע מהשוואת ממצאים שתטעה את מפעיליהם . במיוחד חשובה השוואת דיווחים במקרים של סוכנים כפולים , על מנת לוודא שאינם כפולים ומכופלים - שאינם מחדירים מידע כוזב בהתחזותם כמי שאימצו נאמנות חדשה . יש לתחקר את הסוכנים בפרטי פרטים ולעקוב בקפידה אחר אמינותם . כמובן שיש להפעילם בנדיבות יתרה ולדרבן אותם על ידי תגמולים נאים . אבני הבניין של הריגול הסיני הסתרה והטעיה - ההונאה היא מאפיין בולט בחשיבה הצבאית הסינית , וכדברי סון טסו : “ לוחמה היא אמנות ההונאה . “ התחבולות שננקטו בתקופה ההיא הביאו להגברת התחכום של התצפית מרחוק , הסיורים וכמובן הפעלת מרגלים . לעתים ננקטו אמצעי נגד לתצפיות במגמה הפוכה דווקא להסתרת הכוח , קרי : יצירת מצג של כוח גדול משהיה באמת . דוגמה לכך ארעה ב-555 לפנה “ ס , כששליט צ’י יצא לצפות מרחוק בצבא צ’ין , אולם הצ’ינים הקימו מוצבים במרחבי השטח , השתמשו בדגלים חטיבתיים בשטחים שבהם לא ניתן היה להציב כוחות , איישו חלק ממרכבותיהם בלוחמים מדומים ( כמו דחלילים ) והמרכבות גררו אחריהן שיחים והעלו אבק . כששליט צ’י ראה כל זאת - הוא נבהל מעוצמת הצבא שמולו , ונטש את שדה הקרב . סיפור שהתרחש כשלוש מאות שנה מאוחר יותר השפיע על השימוש במדורות בישול . צבאו העצום של פנג צ’ואן רדף אחרי סון פין , שהחליט ליצור מצג של פחד בקרב צבאו . הוא נסוג בחיפזון ומדי לילה הפחית את מספר מדורות הבישול , ששימשו את יריבו להעריך את גודל הכוחות . פנג צ’ואן הסיק שכוחות סון פיין הידלדלו וכך הפכו לטרף קל . לפיכך הסתער ללא כוחות מספקים וצבאו נטבח . התנקשויות - אלה נעשו בדרך כלל באמצעות רעל , דקירה או התנפלות אלימה של מספר קושרים . המדינות השתמשו לרוב באלימות מהירה , אולי בשל הדרמטיות שבכך . בעוד תככי חצר , שתכופות היו קשורים בנשים ובירושת הכס , כללו מכלול רעלים שהוכנסו למאכלים מתובלים היטב או למשקאות חמים והוגשו לקורבנות . רעלים היו בהישג יד וידיעת עשבי המרפא היתה נחלת רבים , ולכן קשה היה למנוע ניסיונות הרעלה . לפיכך ההיסטוריה הסינית מתעדת מאות רציחות ומיתות של טועמים ושל כלבים חסרי ישע , שהורעלו במאבק ההישרדות . לעתים הופעלו אמצעים אמנותיים יותר , והקרבן אולץ להתאבד לאחר רקימת מזימות מורכבות והטלת האשמות שווא . אלה ניצלו היטב את חוסר הביטחון של השליט ואת המתח התמידי בין המשפחה המלכותית לשרי החצר . מודיעין צבאי - האיסוף אודות האויב כוון למצבו הפיזי , למיקומו , לענייני לוגיסטיקה , מורל , מפקדים , כוחות עזר , פריסת הכוחות וכמובן כוונות . מידע זה נאסף על ידי חוליות סיור , תצפיתנים וסוכנים חשאיים . לא מעטים הסיפורים אודות שליטים או מצביאים שחדרו במסווה לארצות אויב כדי להתרשם מהשטח ומונשאי עניין אחרים . לעתים , לצורך השלמת מידע טקטי טרם קרב , ננקטו אמצעים אקטיביים לבחינת האויב , איתור נקודות תורפה במערכי ההגנה שלו ובחינת דפוסי תגובה אפשריים של מפקדיו . זאת באמצעות כוח סיור או יחידת פרשים שלעתים אף ביצעו תקיפה מהירה ונסיגה . בסוף תקופת האביב והסתיו היתה שיטה זו מרכיב חיוני בהכנות הצבאיות . עוד רבות ניתן לכתוב בנושא על היבטיו השונים , שכן גם אם ישויות מדיניות אחרות עסקו במודיעין ובפעילות חשאית למיניה לא פחות מסין , אין כמוה לעסוק בכך בכתבים הצבאיים , בספרי היסטוריה ובספרות העממית . ככל הידוע , לא פחתה פעילות זו עד ימינו , גם אם הדגש עבר לסייבר ולהתעניינות בסודות מסחריים ובפיתוחים תעשייתיים . › ביבליוגרפיה : סון טסו , חכמת המלחמה , צה “ ל , הוצ’ “ מערכות , “ משרד הביטחון , 1996 אינטרנט - ויקיפדיה T . Crowdy , The Enemy Within , Oxford / N . Y ., 2008 , pp . 19-20 R . Deacon , The Chinese Secret Service , London , 1989 , pp . 7-32 , R . D . Sawyer , The Tao of Spycraft , Boulder Colorado / U . K ,. Oxford , 1998 הערות : Hsing . 1 –לנוע או לבצע פעולה כלשהי ; Jen -אדם . 2 יש המטילים ספק באמיתות הסיפור אך דורות רבים למדו והכירו את הסיפור כפי שהוא . . 3 פעילויות ניבוי וחיזוי המשיכו להתקיים לכל אורך ההיסטוריה הסינית ו “ ספר השינויים “ ( שמאו טסה טונג הזכירו לא אחת ) אף הגיע למערב וזכה להערכה רבה . . 4 הסיפור של שועלי שמשון והבערת שדות הפלישתים מוכר וידוע . גם חניבעל נקט שיטה דומה כשנכלא בעמק צר שהמעבר ממנו היה בידי המצביא הרומאי פאביוס . עם לילה קשר אגודות זרדים לקרניהם של כאלפיים שוורים , הבעיר בהם אש ושילח את הבהמות המבוהלות כלפי צבא האויב . הרומאים כה נבהלו מהאורות הנעים עד שנסוגו וחניבעל עבר לבטח במצרי ההרים . סיפור זה התרחש כ 60 - שנה לאחר סיפור טיאן טן . . 5 סון טסו , חכמת המלחמה , הוצאת “ מערכות “ ומשרד הבטחון , , 1996 עמ’ 76 ואילך . 6 אחת הפרשנויות היא עשיית דברים להטעיית מרגלינו אנו כך שיחשבו שדברים אלו נתגלו להם בהיסח הדעת . לכשיתפסו מרגלים אלו בתוך מערכות האויב הם ימסרו דיווח כוזב לחלוטין , האויב ינקוט אמצעים בהתאם לכך וכשבסופו של דבר יגלה התרמית יוצאו המרגלים להורג- שם , עמ’ 78 בהערת שוליים . . 7 ראו פעילות זהה של יוליוס קיסר והשימוש שעשה בפרשים וביחידות סיור , לרבות התגרות באויב כדי לבחון את כוחו וכן לבנות את ביטחון אנשיו : “ ריגול ומודיעין ברומא העתיקה , “ מבט מל , 64 "ם אוקטובר , 2012 מעמ’ . 34

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר