דברי הקדמה

עמוד:12

הדרכים הנידונות בספרי המחברים השונים , אלא בחרתי ביניהן את הרלוונטיות לפי דעתי , ואף שיפצתי ושכתבתי אותן לפי תפיסתי הן מבחינת ניסוחיהן והן מבחינת תכניהן , והדגמתי אותן לפי צרכי הדיסציפלינות ההומניסטיות שבהן דרכים אלו משמשות אותנו . בגין התמחותי עומדת הספרות במרכז ההדגמות , אך עם זה לא משכתי את ידי לא מן המקרא ולא מן המדרש , ופה ושם פלשתי מעט אפילו לתחומי אמנות הציור והפיסול . כך נהגתי בדרך שהציעה אורנה ויילר , כך נהגתי בשאלות המארגנות את החשיבה שבשיטת פרקינס וסווארץ , וכך נהגתי גם במיזוג שיטותיהם של בלום , של ממשיכיו ושל מבקריו . בכל השיטות הנידונות הוספתי דרכי שאלה המשתלבות בשיטה הנידונה , לפי מה שנראה בעיני נחוץ לשם הוראת הספרות והמקצועות הנידונים . בעיקר הקפדתי לשמור על המיקוד בין השאלה לחשיבה ולתשובה ההולמות את הנידון . ד . בייחוד השתדלתי לשים דגש על מושגי החשיבה הלוגית , ועל הדרכים שבהן אלה מעמידים שאלה ובונים תשובה רלוונטית . בספר ניתנים הסברים קצרים אך ממצים ומודגמים למהותם של מושגי החשיבה הנידונים בו : תזה , אנטיתזה , אנליזה , סינתזה , הגדרה , מיון , דירוג , יישום , אינדוקציה , דדוקציה , אך גם קל וחומר , היקש וגזרה שווה , סמיכות פרשיות ודומיהם . המושגים זוכים להסבר , להגדרה ולהדגמה , מופקות מהם שאלות ולשאלות מותאמות תשובות בליווי הסברים . ה . הואיל והתברר , כי במיון השאלות והתשובות על-פי חתכים אלו הייחוד הספרותי-האמנותי של הטקסטים הנלמדים יוצא מקופח ביותר , עד שלפעמים הוא הולך לאיבוד לגמרי , הוספתי חתך נוסף , של מיון השאלות והתשובות על-פי מרכיבי היסוד של המקצוע הנידון . במיון זה של השאלות עומדים במרכז הדיון מושגי היסוד של הדיסציפלינה , פירוש היצירה וחיפוש אחר משמעותה . על כן מוסבות השאלות על מרכיבים אלה , על ריבוי המשמעויות ועל הקונוטציות של הלשון הפיגורטיבית בכלל ושל המטאפורה בפרט ; על המבנים ועל הסוגות ועל הריתמים של השירה ; על עיצוב הדמות הבודדת ; על עיצוב הסיטואציות החברתיות ; על יסודות הלירי , הטרגי והקומי וכיוצא באלו . שאלותי מוסבות גם על המוטיב המסתתר מאחורי המטאפורה , הדימוי או הסמל , או על המשמעות שהריתמוס והמבנה מעניקים ליצירה וכיוצא באלה . כאן נשאלות גם השאלות ההולכות מן הצורה של היצירה אל משמעותה המצומצמת ואל משמעותה המורחבת והרלוונטית לחיינו . ו . כל דרכי החשיבה , וכן דרכי השאלה והתשובה הללו , תועלתן מועטה ביותר בשעה שהמלאכה נעשית בדרך אינטואיטיבית , כאשר הלומד או הפרשן או המבקר עושים את מלאכתם בלי להיות מודעים למהותן ולטיבן של הפעולות הקוגניטיביות שהם משתמשים בהן כדי לחדור למהותו ולמשמעותו של הטקסט המונח לפניהם . למודעות המלאה

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר