ה. מנגנוני שימור והסתגלות למציאות משתנה

עמוד:13

– נדרשת הגננת לרגישות ולסבלנות רבה בקשריה עם ההורים . על צוות-הגן להיות מתואם לגבי דיווח להורים . על הגננת כמנהלת-הגן – מוטל לדווח להורים , ליזום מפגשים אתם ועם הצוות לשם התעדכנות וחלוקת תפקידים . כדי להשיג יעילות ארגונית – על ראש הארגון לדאוג להתמקצעות הצוות . יעילות ארגונית בגן-הילדים היא מתן מענה אמיתי ונכון לצרכים שונים ומשתנים של ילדים הן ברמת הקבוצה והן ברמת היחיד . תפיסת הניהול העכשווית טוענת , שהמנהיג המוביל הוא האדם , המבזר סמכויות ומעודד ביטוי אישי ויוזמות יצירתיות של אנשי צוותו , שאותם הוא מנתב לחזון ולמטרה משותפים . התמקצעות הגננת כמנהלת והתמקצעות הסייעת כיד-ימינה , האמונה הן על התחזוק הטכני של הגן והן על מתן מענה נכון לילדים והפיכת הסייעת לעובדת מקצועית משמעותית – יאפשרו חלוקת-עבודה יעילה , שתאפשר לגננת להתפנות ( בלב שקט ) למטלות הרבות והמורכבות , המוטלות עליה במסגרת-העבודה בגן . התפיסה , המתייחסת לגן-הילדים כאל ארגון , צריכה לעזור לנו , המכשירים את הגננות , להשתמש בידע הרב , הן האקדמי והן המעשי , שקיים בנושא ארגונים ולהיעזר בו כדי לתת מענה , בהכשרת הגננת לתפקידיה המורכבים . לגננת בגן-הילדים יש תפקיד מרכזי , משמעותי ובעל-השפעה על תהליכי התפתחותם המיטבית של כל אחד מילדי-הגן : הגננת מחויבת ללמוד את הידע המקצועי , להעמיק ולהתעדכן בו . לגננת – מחויבות מקצועית כלפי כל אחד מילדי-הגן , כלפי קבוצת-הילדים וכלפי הורי-הילדים . בהיותה חלק מהמערכת החינוכית במדינת-ישראל – מחויבת הגננת לפעול על-פי מדיניות משרד-החינוך וליישם את ההוראות , המוגדרות בחוזרי-המנכ ) ל " בגן הממ – ד " על-פי מדיניות המינהל לחמ " ד ) ובמסמכים , שמעבירה לה המפקחת , ויחד עם זאת , לשמור על רוח הגן , שהגן יישאר " גן , " ולא תהיה בו למידה בית-ספרית , אלא למידה חושית וחווייתית . מחויבותה המקצועית של הגננת כלפי הילדים מעוגנת בממדים אחדים ( משרד-החינוך , : ( 2011 א . היכרות מעמיקה עם כל אחד מהילדים בתצפיות ומעקב אחר תוצרי למידה של כל ילד , תיעוד בתיקו האישי ואחריות לקידומו של כל ילד , עד אחרון הילדים בגנה , וזאת – בהתבוננות ובמעקב שיטתיים בכל השנה . מחויבות זו היא הקשה ביותר לביצוע והמתסכלת ביותר , שכן יש עוד 34 ילדים בגן הזקוקים לתשומת-לב אישית . ב . יצירת אינטראקציה איכותית יחידנית עם כל ילד : פיתוח אמפתיה ורגישות כלפי צרכיו , התייחסות דיפרנציאלית ומתן מענה רגשי , מתן

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר