ג. מנגנון היזון חוזר: בדיקת הקשר בין הארגון לסביבתו – משוב והערכה

עמוד:11

ג . מנגנון היזון חוזר : בדיקת הקשר בין הארגון לסביבתו – משוב והערכה הפיקוח משתמש במדדי-הצלחה פורמליים , דהיינו , הוא בודק את מידת המימוש והיישום של התכניות הלימודיות והערכים התרבותיים והפסיכו-חינוכיים , שמשרד-החינוך מבקש להנחיל . הפיקוח יכול להטיל סנקציות על מנהלת-הארגון , שארגונה אינו עומד במדדי-ההצלחה . קיימים מדדי-הצלחה בלתי-פורמליים , אשר לעתים , יש להם השפעה עמוקה יותר : ביקוש גבוה לגן , הנובע משמו הטוב ; תפיסת הקהילה את הגננת – כמנהיגה בעלת-ידע וחזון ; מכתבי-הערכה לצוות-הגן ; חשיפה תקשורתית לפרויקטים ייחודיים ; שביעות-רצון של הילדים . כל אלו יוצרים תחושת-סיפוק אצל הגננת וצוות-הגן , המתבטאת במוטיבציה גבוהה , י מות מרובה , חזון מגובש ועוד . ד . הייררכייה ארגונית הגן פועל בתוך מערכת הייררכית חיצונית , והוא עצמו מהווה מערכת הייררכית : מעל הגננת נמצאת המפקחת על גני-הילדים מטעם משרד-החינוך , ומעליה היא תעודד קשרים בין ילדים ומשפחות מעבר לשעות-הפעילות של הגן ותיזום בניית קהילה פעילה מתוך פיתוח פרויקטים קהילתיים בנושאים אקולוגיים , קשרים עם בית-אבות , עם גן לילדים בעלי-צרכים מיוחדים או עם מוסדות אחרים בקהילה , ארגון הרצאות , סדנאות להורים ועוד . ב . שמירה על מטרות הארגון ועל רווחיותו כל ארגון מגדיר את מטרותיו ואת הסיבה לקיומו . כידוע , מטרות הגן , הן דאגה לרווחתו הרגשית , חברתית , הפיסית והקוגניטיבית של הילד – מצד אחד , והנחלת ערכים תרבותיים , דתיים וחברתיים – מצד אחר . לגננת יש השפעה רבה על התפתחותם ועל רווחתם של כל ילד וילדה בגן ( אמיר , . ( 1997 גני-הילדים מתחלקים לשני סוגים : א . הגנים הפרטיים , שמטרתם ( בין השאר ) רווח כלכלי ; ב . הגנים העירוניים , אשר המשכורת של הצוות בהם קבועה ואינה קשורה למידת ההצלחה של הגן . לכן , בין הגנים הפרטיים קיימת תחרות , המתבטאת בטיפוח או בהתמקדות בתחום מסוים . למשל , גן מדעי , גן תורני , גן מוסיקלי , תפיסה חינוכית ייחודית , אנתרופוסופית או הכנסת חוגים שונים . אך גם בגנים העירוניים נוכל להבחין בתחרות , אולי גלויה פחות , שכן אחד מגורמי הסיפוק של העומד בראש ארגון ( בין אם הוא שכיר או עצמאי ) הוא מיתוג גבוה של ארגונו .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר