מבוא

עמוד:13

נועזים ופורצי גדר , לכאורה . שתי המגילות שונות עד מאוד אישה מרעותה בנימתן הראשית . קהלת פסימית , מלאת יגון , שוללת כל , מתסכלת , מגילה של איש אחד , המביאה את המעיין בה ( כאת מי שכתבה ) – ללא ' הגנות ' פרשניות – לכלל שנאת חיים : " ושנאתי את החיים כי רע עלי המעשה שנעשה תחת השמש כי הכל הבל ורעות רוח " ( 17 ב ) ואף לכלל ייאוש מוחלט מהתמסרות לאתגרים מכל סוג : " וסבותי אני ליאש את לבי על כל העמל שעמלתי תחת השמש " . ( 20 ב ) מגילת שיר השירים היא היפוכה הגמור . שמן טוב , ( 3 א ) נשיקות פה , ( 2 א ) יופי גברי ונשי 1 ב ) כדוגמה , ( מפגשי אהבים 6 ב ) כדוגמה , ( דמויות אחדות ( אוהבים , שומרים , אם , חברים , שועלים קטנים ועוד ) – מקנים לה אופי אופטימי , מתפרץ , נעדר מחסומים חברתיים , שלא רק שאינו תואם למגילת קהלת . אף במקרא כולו אין לו אח ורע . על אף שונותן , עוררו שתיהן , כידוע , מחלוקת זהה בנושא התאמתן לכתבי הקודש ( עדויות ה ג ; שבת לע , ( ב " ושתיהן נמצאו מתאימות להם , כנוסח חז " ל : " כל כתבי הקודש מטמאין את הידיים . שיר השירים וקהלת מטמאין את הידיים " ( משנה , ידיים ג ה . ( בחרתי בהוראת שתי המגילות הללו ובבדיקת דרכי הוראתן , כדי להתמודד עם התשובות המגוונות הנוגעות להתאמתן הבלתי ניתנת לערעור לקנון המקראי . בחרתי בהן גם כדי להתמודד בעזרתן עם התשובות המגוונות הנוגעות לחיוניותן לחיינו בכל הזמנים ובכל הדורות , ובחרתי בהן , כדי לגעת באמצעות אחת מהן ( מגילת שיר השירים ) – אמנם מזווית מסוימת בלבד - בנושא השואה , בבחינת " זכור את אשר עשה לך עמלק [ ... ] תמחה את זכר עמלק מתחת השמים ; לא תשכח " ( דברים כה . ( 19 , 17 שני הפרקים הבאים בספר מתבוננים בסוגיות מקראיות , הדנות בראשית הימים ובאחריתם . הדיון בבראשית ג וב ' גיבוריו ' הראשיים ( בנוסף לאלוקים ) – אדם , חוה והנחש - מרתק כל בן אנוש באשר הוא , מפני שבגין אירועיו נידון לחיות מחוץ לגן עדן . הפרק אינו דן במכלול הנושאים העולים הימנו אלא בסוגיה אחת בלבד : ההתקיימה התרחשות זו במציאות או שמא משל הייתה ? בניגוד לחלק השני של פרק ג בבראשית , ( 8-24 ) המתאר ' עולם מוכר ' ( נחש מהלך על גחון ; אישה המשתוקקת לבעלה , על אף קשייה להרות , ללדת ולגדל בנים ; גבר המתייגע להתפרנס ומוות כנקודת סיום של חיי אדם , ( מעורר חלקו הראשון תמיהות לא מעטות , שכן מאימתי מתקיימת בעולם ראלי שיחה בין נחש

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר