מבוא

עמוד:7

מבוא בחלק מהמוסדות האוניברסיטאיים בארץ קיימת מגמה לשלב בכל תכנית לימודים שנבחרה על ידי הלומדים קורסים אחדים מתחומי יהדות )' לימודי יסוד – ( ' ביניהם תנ " ך , היסטוריה ופילוסופיה . מספר הקורסים הינו תלוי החלטה מוסדית : יש המרבים ויש הממעיטים . מכל מקום , הסטודנט אינו רשאי לוותר עליהם . זוהי אפוא ' בררת מחדל , ' וככזו אין היא אהובה על סטודנטים , העושים כל מאמץ להתמודד עם משימותיה : נעדרים משיעורים , מתחננים לקריאה ביבליוגרפית מזערית , מעדיפים כתיבת עבודה דלת היקף על בחינה בכתב , המחייבת ידיעת פרטי כל מה שנלמד ומבררים מי מבין מורי ' לימודי היסוד ' עומד בתנאים אלה . תנ " ך הוא אחד המקצועות הבלתי אהובים לא רק במסגרת ' לימודי היסוד ' באקדמיה . עת שימשתי כראש תכנית לימודים לתואר שני בהוראת תנ " ך בראי הפרשנות היהודית לדורותיה , התוודעתי מקרוב ומחדש – באמצעות הסטודנטים ( מורים לתנ " ך בפועל ) ומתוך חיפושי אחר מחקרים בנושא זה ' ל – מצבו הקשה ' של מקצוע התנ " ך גם בבתי היסודיים והעל-יסודיים במסגרות החינוך הממלכתי . כך עולה גם מכותרו של הספר עלייתה ונפילתה של אמפריית המקרא בחינוך הישראלי , שנכתב על ידי יאירה אמית , ( 2010 ) מי שעמדה בראש הוועדה להכנת תכנית לימודים במקרא בחינוך הממלכתי , שראתה אור . ב-2003 תפקידו של הספר , כפי שהוגדר על ידה , הוא " לשמש אור אדום , תמרור עצור ואות אזהרה , שיתריע ויציג בפני הנוגעים בדבר את המדרון שבו אנחנו צועדים [ ... ] ויעורר אצלם את השאלה – האם נעשה כל הנדרש ? האם יש לבחון את הנושא מחדש ולחפש פיתרונות לתיקון המצב ? ואולי הכל אבוד ? [ ... ] ואולי , בעידן ' הפוסט , ' לימוד מקרא הוא ייתור ? [ ... ] שהרי אמפריית המקרא מילאה את תפקידה ההיסטורי ושירתה את הציונות , וכשם שהאמפריה הרומית לא קמה לתחייה , גם אנו לא צריכים להלין . ?!" המצב דומה בבתי הספר הדתיים ( פריאל , . ( 2011 הסיבות לכך רבות : בן נתן , ( 1989 ) אמית , ( 2010 , 2003 ) בר חמא , ( 1995 ) זקוביץ ( 1995 ) ושקדי ( 2001 ) תולים את אי אהבת המקצוע בהיותו בלתי רלוונטי לתלמיד . עולמו של התנ " ך , אורחות החיים של דמויותיו , סגנונו השונה ולשונו הבלתי מובנת רחוקים

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר