פרק 1: מסגרת מושגית

עמוד:13

( כגון מעבר לתואר B . A . במקום תואר . ( B . Ed . גם רפורמת אופק חדש הגדירה מחדש את עבודת המורה ואת תפקידו בבית הספר והובילה לחשיבה מחודשת על תפקיד המורה בבית הספר , ובעקבותיה – על תפקיד ההכשרה להוראה . לצד תפיסת השדרוג במכללות לחינוך , יש הטוענים שמעמדן של המכללות לחינוך כיום ירוד בהשוואה למוסדות אחרים להשכלה גבוהה . לדעתם , נדרשים שינויים מרחיקי לכת לא רק במבנה ובחסות האקדמית , אלא גם בתכניות הלימודים ובתפיסת תפקידו של מכשיר המורים כאיש אקדמיה בהשכלה הגבוהה , שאיננו רק מורה ומכשיר מורים אלא גם חוקר ( אריאב , ; 2008 יוגב , ; 2008 כפיר ואריאב , ; 2008 עזר , . ( 2012 אריאב ( 2008 ) אף תופסת את המצב בתחילת שנות האלפיים כמשברי . במצב משברי כזה , לטענתה , תפקיד המורה לעתיד מעורפל ולכן לא ברור כיצד להכשירו . גם סטטוס מקצוע ההוראה ירוד לטענתה , והציבור והמדינה מפנים אצבע מאשימה כלפי המורים כל אימת שההישגים של תלמידי ישראל נמצאים נמוכים . כך או כך , הדיון סביב טיבן , תפקידן , האידאולוגיה והחסות האקדמית של המכללות לחינוך הוביל בסופו של דבר לעדכון תכנית הלימודים ולהכשרה על פי המתווים החדשים ( מתווים מנחים , , ( 2007 המדגישים שיתופיות בהכשרה עם המערכת הבית ספרית לצורך יצירת רצף בין האקדמיה לבין השדה ושדרוג הידע האקדמי-לימודי של הסטודנט להוראה . בעקבות תהליכים אלה עולה מחדש אצל מכשירי המורים שאלת יחסי הגומלין בין הידע התאורטי לידע הפרקטי שלהם . ברוב הפרופסיות נרכשים שני סוגי הידע במסגרת בית ספר מקצועי אחד ( גורי-רוזנבליט , . ( 2004 בתחום הכשרת המורים התבססו בשנים האחרונות בעולם תפיסות פרופסיונליות המדגישות קשר בין תאוריה לפרקטיקה , התנסות קלינית החל משלב מוקדם בהכשרה , בניית קוריקולום ספירלי המציע הבניה הדרגתית ומתמשכת של ההבנות של רעיונות מפתח , למידה על הפרקטיקה מתוך הפרקטיקה עצמה ועוד . על רקע תפיסות אלה , התאוריה העכשווית גורסת שמומחיות מתפתחת בתוך הקשרים ספציפיים ושיש לטפח את הלמידה ההקשרית וללמד ליצור העברה למצבים אחרים . תפיסה זו מייחסת חשיבות ללמידה בקהילות מקצועיות , שבהן המורים חולקים ביניהם הבנות על אופי ההוראה ומפתחים יכולות חקר והתבוננות , שהם קריטיים בהשגת יעדים בהוראה לאורך זמן ולאורך הקריירה Darling-Hammond , 2010 ;) Darling-Hammond , Hammerness , Grossman , Rust , & Shulman , . ( 2005 בעקבות תאוריות כגון אלה , הנמצאות בבסיס הגישה של " ההתמקצעות "בהוראה , ( Smith-Cochran & Fries , 2000 ) ובעקבות המתווים החדשים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר