|
עמוד:11
במחקר דיווחו על צורך בהרחבת הידע הדידקטי שלהם כדי לקבל כלים מגוונים להוראת המתמטיקה לכלל התלמידים וכן לתלמידים מתקשים ומחוננים . עם זאת , המורים הנחקרים המעיטו בצורך בהרחבת הידע המתמטי שלהם . ייתכן שיש חפיפה בין שני המאמרים האחרונים ברקע התאורטי ובממצאים , אך נקודות המוצא וזוויות הראייה שונות . השער הרביעי של הספר עוסק במרכיב האישיות של המורים . המאמר הראשון , של שוש מלאת ואתי גלעד , משווה בין המניעים ותפיסות התפקיד של גברים-מורים למתמטיקה בבית הספר היסודי , שבאים מתרבויות שונות : צברים , יוצאי אתיופיה , יוצאי חבר העמים ובדווים . בשעה שאצל הצברים ויוצאי חבר העמים הבחירה בהוראת המתמטיקה נובעת ממניעים פנימיים , כגון תחושת שליחות , שאיפה לטפח את דור העתיד או רצון להמשיך במצב מוכר של למידה , הרי אצל יוצאי אתיופיה והבדווים המניעים הפנימיים משולבים במניעים חיצוניים כגון משכורת , תנאי עבודה וגמולים חברתיים . המאמר השני , של נילי מנדלסון , מציג מחקר שבו נבדק הדימוי המקצועי של מורי מתמטיקה בבית הספר היסודי בהשוואה למורי מקצועות אחרים . בדיקת הדימוי המקצועי נעשתה באמצעות סדרת תמונות / מטפורות , כאשר שתי הדמויות שהמשתתפים הזדהו אתן במידה הרבה ביותר היו אלה של מנצח התזמורת ושל המטפל . במקביל הייתה דחייה גורפת של דמויות השופט והמאלף . המאמר השלישי והמסיים את הספר , של דורית פטקין ודבורה גסר , מציג את סיפורן של שלוש מורות למתמטיקה בבית ספר יסודי שבנוסף להוראה ממלאות תפקידי מפתח חינוכיים . מתוך הסיפורים עולה שהגורמים המרכזיים והמשמעותיים שמתווים את התפתחותן המקצועית הם : אהבת המקצוע , הרצון להשפיע , משתנים אישיותיים וההקשר הבית-ספרי . בנוסף למאמרים מכיל הספר שישה שירים : שיר אחד בפתחו של הספר , שיר לכל אחד מארבעת השערים ושיר לסיומו של הספר . השירים עוסקים-נוגעים במתמטיקה מזוויות ראייה שונות . השירים “ שיעור בסדרות" ו"הטעות" הם פרי עטו של המתמטיקאי פרופש שלמה וינר , שמאמרו פותח את הספר . שלמה וינר הוא גם משורר פעיל שספר שיריו הרעש והאדמה זכה בפרס אקו"ם . את השיר “ מונולוג אוקלידי עם עמיחי" כתב המתמטיקאי פרופש פיליפ רוזנאו , גם הוא משורר מוערך שהוציא לאור ספרי שירה . את השיר “ סטטיסטיקה" כתב פרופ' אביקם גזית , איש חינוך מתמטי שכותב שירה והוציא לאור ספר משיריו . השיר “ ראי אנחנו שניים מספרים" וחלקו התשיעי של השיר “ אני נביא של מה שהיה , " המופיע בסיומו של הספר , נכתבו בידי המשורר יהודה עמיחי , שכמה משיריו מתייחסים למתמטיקה ולהוראתה .
|
|