1. נאמנות שורשית: מגזרים

עמוד:13

התערמתי { הפכתי לערומה } ( התפשטתי ) עמית , בן . 3 יובל , בת 3 ; 3 אני מפנימה חרוזים { שמה בפנים } ( מכניסה ) דנה , בת . 2 ; 8 רונה , בת 2 ; 8 אני נזרחת מהאור { האור זורח אל עיניי } ( מסונוורת ) רונה , בת 4 ; 6 אני מהליכה אותך { גורמת שאת הולכת } ( מוליכה ) מעין , בת 4 מה מחבר בין התחדישים במקבץ ? כל חידושי המילים שבמקבץ נוצרו במקום מילה הקיימת במילון . - אז למה להמציא אם כבר יש ? הסיבה היא שהמילה הקיימת במילון חורגת מהשורש של ‘ משפחת השורש . ' אם ניקח , לדוגמה , את השורש ג . ז . ר , שאתו פתחנו , נוכל לראות שב'משפחת השורש' שלו מצויות המילים “ גזרתי , לגזור , גזור " ועוד ; אבל הכלי “ מספריים" חורג משורש זה , אף על פי שגם פעולתו היא גזירה . השורש של המילה מספריים הוא ס . ר . פ . באופן דומה , “ התערמתי" ו " ערומה" חולקים שורש משותף , ( ם . ר . ע ) ואילו “ להתפשט" נוצר משורש זר למשפחה . ( ט . ש . פ ) מילה על מצב ההתפתחות ראשית , כל המילים מעידות על כך שהילדים כבר יודעים להשתמש בשורש ששלפו ממילה אחת כדי ליצור מילה אחרת , חדשה . שנית , כל המילים מעידות שהילדים שואפים לשמור על שורש אחיד בשביל כל המילים שיש להן משמעות יסודית דומה , כאילו היו משפחה אחת . נוכל לראות כי הילדים יודעים לקבץ יחדיו במשפחת

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר