על הספר המגדל נפרק

עמוד:6

הספר המגדל נפרק : חידושי מילים של ילדים וניתוחם מנסה להצביע בצורה תמציתית ובהירה וגם מעט משעשעת על החוקיות המנחה את הילדים בהבנה של השפה וביצירה של מילים ומבעים שהם לא שמעו מעולם מפיהם של המבוגרים הסובבים אותם . הספר מבוסס על רשימות מילים מקוריות של ילדים שאספה המחברת , הקרויות ‘ תחדישים , ' כלומר חידושים בתחום המילוני . ההתמקדות היא בהתפתחות השפה בתחום רכישת הרכיבים הבונים את המשמעות של מילים ( כגון הרכיב -םים המציין שהמילה ברבים . ( הילדים המצוטטים בספר מתמודדים עם רכישת חוקי הדקדוק של השפה העברית , וזה כולל יכולת לבנות פאזל של רכיבי משמעות בתוך המילה עצמה . הטירונים הקטנים והאמיצים הללו צועדים בשבילי המערך של חוקי הדקדוק הסבוך והמפותל ומפיקים תוצרים הגיוניים למדי , אלא שלא תמיד הם חופפים לדפוס שקבעה השפה ולדרישותיה . הנה שתי טעימות לתחדישים של ילדים שאינם תואמים את המילון שלנו , אך הם מושתתים על הבנה מוכחת של רכיבי דקדוק : יצירת פועל חדש משורש של שם קיים ( חכה : ( “ אני אחוכ את הדגים" ( במקום אדוג . ( הוספת סופית -םים לציין שהמילה ( ארון ) היא ברבים : “ ארונים" ( במקום ארונות . ( מה בספר ? הספר מכיל בסך הכול 15 פרקים . כל פרק מייצג חוק לשוני שאתו מתמודדים הילדים בעת ייצור התחדישים . לכל הפרקים תבנית דומה , כבתיאור שלהלן : מוצג תחדיש אחד , כדוגמה ייצוגית לנושא שעל הפרק ( למשל : " כפכפיים . "( נדונה החוקיות שיצרה לעצמה הילדה שהפיקה את התחדיש .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר