הקדמה

עמוד:12

השני הן מעגנות את עקרונות ההוראה בעקרונותיו של המחקר האיכותני עצמו באופן המדגיש את ההלימה בין הנלמד לאופן ההוראה . אופן הוראה זה מתיישב עם התפיסה הקונסטרוקטיבסטית להוראה Davis , Maher , & Noddings , ) . ( 1990 ; Smith , diSessa , & Roschelle , 1993 המאמר תורם אפוא לספרות על הוראת המחקר האיכותני באמצעות גישור בין שלושה תחומי מחקר : מחקר איכותני , תאוריות למידה ותאוריות הוראה . המאמרים המקובצים בחלקו השלישי של הספר מתמקדים בהוראת סוגות וכישורים של מחקר איכותני . ליאת אייל ודרורית רם מתארות ״מודל שיתופי עתיר טכנולוגיה להוראת מחקר פעולה״ . המודל המוצג במאמר שייך לפרדיגמה של למידה שיתופית וייחודו בכך שהלמידה נעשית בסביבת למידה מתוקשבת בסיוע מגוון של כלים טכנולוגיים . הכותבות מדגישות את משמעות הביצוע של מחקר פעולה עם עמיתים , ואת מקומם של תהליכי השיתוף , הכתיבה והפרסום המאפשרים לחשוף את גוף הידע הקיים בקהילת הלומדים מעבר לחוקר עצמו . בהקשר זה , טוענות הכותבות , התאוריה של הקונסטרוקטיביזם החברתי התרחבה והתעדכנה בהתאם להתפתחותן של טכנולוגיות המידע . מודל ההוראה המוצג במאמר מתייחס לשיטות הוראה המתאימות להוראה של המחקר האיכותני בכלל והוראת מחקר הפעולה בפרט . המודל המוצע אינו בהלימה עם הגישה של העברת ידע תאורטי , כלומר לימוד וניתוח של פרדיגמת מחקר זו , ( Glesne , 2006 ) אלא לחלופין משלב ומשכלל את שתי גישות האלה : ( א ) הגישה המשלבת התנסות בעריכת מחקר פעולה לצד הלימוד התאורטי (; Wasser & Bresler , 1996 ) ( ב ) הגישה הקונסטרוקטיביסטית , המערבת את העברת האחריות ללמידה ללומדים מתוך הבניה ושיתוף של קהילת לומדים המתנסים בסביבות טכנולוגיות עשירות ( צלרמאיר וקוזולין , . ( 2004 ״הוראת אוטואתנוגרפיה בפעולה״ הוא שם המאמר שכתבה איריס בקשי-ברוש , ובו היא מתארת מודל להוראת אוטואתנוגרפיה המדגיש את התנסותם החברתית האותנטית של הסטודנטים , הפורצת את גבולות העיון והדיון האקדמיים השגרתיים . המודל מתואר באמצעות שני דגמי הוראה המיושמים בקורס ״סמינריון חברתי״ . האפשרויות ליישום המודל נשענות על התפיסה העכשווית המתפתחת של המחקר האיכותני כמחקר פעיל ומעורב בחברה , ועל הדמיון המהותי בין המחקר האוטואתנוגרפי למחקר האיכותני הכללי . סוגיית ההוראה העיקרית שהמאמר מעלה מתייחסת לתהליכי למידה משמעותיים המושגים בעזרת התאמה בין שיטותיה וערכיה של גישת

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר