הקדמה

עמוד:8

(; Goussibsky , Reshef , Ventura-Yanay , & Borochowitz-Yassour , 2011 אילו טקסטים לבחור (; Barrett , 2007 ; Delyser , 2008 ) באיזו גישה כדאי ללמד את תוכני הקורס Hopkinson & Hogg , 2004 ; Huehls , 2005 ; McCaslin ) &(; Wilson Scott , 2003 ; Roth , 2006 וכיצד ? באמצעות רפלקציה Kuhn ) , &( Davidson , 2007 תוכנה לניתוח נתונים , ( Walsh , 2003 ) עבודה בקבוצות Barrett , 2007 ; McCaslin & Wilson Scott , 2003 ; Postholm , 2008 ;) ( Roulston , McClendon , Thomas , Tuff , Williams , & Healy , 2008 או ניתוח שירה (; Raingruber , 2009 ) עוד הם מתחבטים כיצד להתמודד עם תפיסות קודמות של סטודנטים בנוגע למהותו של תהליך המחקר בכלל והמחקר האיכותני בפרט . ( Barrett , 2007 ; Kelly & Kaczynski , 2007 ) נדמה שספרות מתגבשת זו מסמנת את הולדתו של תחום חדש - פדגוגיה של שיטות מחקר בכלל ושל הוראת מחקר איכותני בפרט . לנוכח ההתעניינות הרבה בתחום והניסיון הרב שכבר הצטבר במוסדות להשכלה גבוהה , החלטנו לקבץ הצעות ורעיונות של מלמדי ומלמדות שיטות מחקר איכותניות מכמה מוסדות להשכלה גבוהה בארץ למען אלה המתלבטים כיצד לבנות קורס מתאים לקהל היעד שלהם . ברוח זו הספר מציג מגוון היבטים של הפרקטיקה ״הוראת מחקר איכותני״ כמו למשל עקרונות לבניית קורס במחקר איכותני והוראת סוגים מסוימים של מחקר מסוג זה . אנו מקוות שקובץ מאמרים זה יתרום לסגירת הפער בתחום . מבנה הספר לספר ארבעה חלקים : אתגרים בהוראת מחקר איכותני , עקרונות לבניית קורס במחקר איכותני , הוראת סוגות וכישורים של מחקר איכותני ושילוב תחומי דעת בהוראת מחקר איכותני . בחלקו הראשון של הספר - אתגרים בהוראת מחקר איכותני - כפתיחה לדיון מציעה רבקה תובל-משיח במאמרה ״אתגרים , מתחים ומענים בהוראת מחקר איכותני במדעי החברה״ מעין מפת דרכים שבאמצעותה אפשר לבחון מגוון של סוגיות בהוראת התחום . בפרט היא מציעה להתייחס לשלושה אתגרים העומדים לפני המלמדים שיטת מחקר זו : אתגרים רעיוניים - המתייחסים לסוגיות עקרוניות הקשורות למהותו של המחקר האיכותני ולמטרות ההכשרה ; אתגרים מתודולוגיים - המתייחסים לתהליך ההכשרה לעריכת מחקר מסוג זה ; ואתגרים פוליטיים - המתייחסים להקשר של הוראת המחקר האיכותני , הנחשב שולי

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר