פרק 1: מאפייני המושג אמפתיה בחינוך

עמוד:13

מבוא אנשים זקוקים לאמפתיה במצבים של סכסוכים ( קונפליקטים ) פנימיים או בין-אישיים ובמצבים של סבל , בדידות , שכול ויגון . קשה להגדיר אמפתיה כשם שקשה להגדיר אהבה ואמונה . למרות העובדה שלמילים יש כוח רב , בבואנו להתמודד עם מושגים מורכבים אנחנו מוגבלים . נראה שאת הדברים היפים והנשגבים ביותר בחיים , כמו אמפתיה מרבית , איננו יכולים לראות , למשש או להבין אלא לחוש אותם בלב . אי לכך , לפני שנדון בתהליך האמפתי ננסה לחוש אמפתיה באמצעות מונולוג של מורה . ישבנו , את ואני , אחת ליד השנייה על הספסל בחצר האחורית של בית הספר . את בוכה ואני מחבקת אותך בזרועותיי כאילו היית בתי , בבת עיני . את לא באמת התמסרת לחיבוק , ובכייך לא נרגע . " היי מתוקה , הכול בסדר " ? ואת מנענעת בראשך למעלה ולמטה בתנועת הן מהוססת ולא משכנעת . הסתכלתי עלייך וראיתי שאת קצת חיוורת . " מה קרה " ? שאלתי , וראיתי שגם המבט שלך אחר . שאין בו את הניצוץ הזה , הניצוץ השמח שיש לך תמיד . חיבקתי אותך שוב ואמרתי " אל תדאגי , ספרי לי למה את בוכה . " ואמרת שאת מפחדת מה אבא יעשה אם ידע שגילית את הסוד . ואני אמרתי " אל תדאגי , אני אגן עלייך ולא אתן שיפגעו בך . את ילדה מקסימה , נשמה יקרה וטובה , ואנחנו נגן עלייך . " השפלת מבט , גופך התרכך מעט וסיפרת בקצרה על אביך שנכנס למיטתך ועשה לך כל מיני דברים רעים . ושאלת אותי אם אני כועסת עלייך על זה שגילית את הסוד כל כך מאוחר . ואני אמרתי " לא , ילדתי . יותר טוב מאוחר מאשר אף פעם לא . " והוספתי ואמרתי לך " זו לא את שנכשלת אלא אנחנו שנכשלנו . אם את כל כך מפחדת מהתגובה שלנו , אז אנחנו נכשלנו . " וחיבקתי אותך חזק , ואמרתי לך שאני יודעת כמה את מיוחדת ושווה , וחיבקת אותי חזרה בחום עם כל הלב . בכייך נרגע וחיוך קל עלה על שפתותייך . כאב לי כי ידעתי שטעיתי בפעם ההיא לפני כחודשיים כאשר התחילה השנה . אותו יום איחרת להיכנס ולא הייתה לך סיבה וגם לא פתק מההורים . ואני כעסתי עלייך ושלחתי אותך פרק : 1 מאפייני המושג אמפתיה בחינוך לפיכך נברא אדם יחידי , ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא , וכל המקיים נפש אחת מישראל מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא . ( מסכת סנהדרין , דף לז , ( ע"א

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר