א. הקדמה

עמוד:10

כפי שהוא נחווה על ידי החולם בעת החלימה , הוא נטול משמעות - הרי אינו חשיבה , כיוון ש"חשיבה נטולת משמעות" היא ביטוי שיש בו סתירה . החלום הגלוי , לפי פרויד , איננו אפוא אלא תוכן מוצפן בלבד , וכלליו אינם כללים של חשיבה , אלא מעין קוד לצופן , או על פי מונחיו של פרויד עצמו - כללי תרגום , ולא כללים המהווים את הצורה או הלוגיקה של חשיבה שיש לה משמעות משל עצמה . ההבדלים בין קוד לצופן או כללי תרגום לבין צורת חשיבה או לוגיקה של חשיבה , הם עמוקים , וייחשפו במהלך הספר במלוא מובנם . אחת ההשלכות של הבדלים אלה היא , למשל , שחשיבה בעלת משמעות אינה ניתנת ל"תרגום" מדויק לכלל צורת חשיבה אחרת . לשם דוגמה , מה משמעותו של אובייקט , כגון " שולחן , " במחשבה מדעית ? בוודאי לא נותר בו כלום מן הפונקציה , המאפיינים המוחשיים כמו צורה וצבע , ואפילו מהיותו יחידה . בספר זה אני מבקשת לממש את הבטחתו של פרויד שיש לחלום משמעות , ושהכללים המעצבים אותו הם קטגוריות של חשיבה , חלופיות לקטגוריות של החשיבה היומיומית בהקיץ . אראה שהקטגוריות של החשיבה בחלום הן בעלות תוכן חיובי משל עצמן , כלומר אינן שלילה בלבד של הכללים המנחים את החשיבה בהקיץ , אינן " אומרות" רק כיצד לא לחשוב ; כי אכן כפי שטוען ג'ון סאליס , ( John Sallis ) משלילה בלבד של לוגיקה מסוימת מתקבלות קטגוריות א-לוגיות שיכולות להנחות רק איחשיבה . מוצע כאן מודל כללי של צורת החשיבה בחלום , המשרת את הדרישה הבסיסית הנדרשת מכל מחשבה : " שתגיד משהו על משהו , " היינו שתיידע , שתחדש , שתהיה אינפורמטיבית . הדיון נסב על התודעה של החולמים בעודם חולמים , ועל ההיגיון המנחה אותה . את תודעת החולמים ממהרים לרוב לזנוח , אם כדי להעמיק אל הלא-מודע , אם כדי להמירה בממצאים נוירולוגיים . " חלמתי שהחזקתי את שורש הסלרי שהיה התינוק שלי " , סיפרה לי חברה . מה ניתן לומר על תודעת החולמת כפי שהייתה בעת החלימה , לפני כל התייחסות לתוכן החלום , לפסיכולוגיה של החולמת או להיסטוריה שלה ? שתי תופעות מעניינות בולטות לעין : האחת , שהייתה מודעת לחלוטין למה שקרה בחלום בזמן החלימה , והשנייה - שהחלום , למרות מוזרותו , לא עורר אצלה שאלות ותהיות בעודה חולמת . ג' 2 ון סאליס טוען שהלוגיקה של " עבודת החלום" היא בעיקרה שלילה של הלוגיקה המסורתית , ומשום כך הריהי מוכתמת באי-לוגיות . ראו . Sallis , The Logic , 13 3 ראו דיון בחלום שורש הסלרי בסעיפים : " המיזוג אינו אפשרי על בסיס הנחת העצם ; " " המיזוג כמעין פרדיקאציה ; " " הפרטי בחשיבה שבחלום והתפיסה החושית ; " " המוזרות של המיזוג ; " "קווי הדמיון ; " "התיאור בסמלים - המטפורה בחלום . "

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר