מבוא

עמוד:11

מבוא הספר 'כחומר ביד היוצר : מעשי חכמים בספרות חז '' ל' נועד לשפוך אור על תהליך ההתהוות של סיפורי חכמים בספרות חז"ל . כל פרק מתמקד במעשה חכמים אחר , ושואף לשרטט את הרקע הספרותי שלו ולהצביע על מקורות ההשראה שתרמו לגיבוש הסיפור ולעיצובו . אין נושא אחד ויחיד המשותף לכל פרקי הספר . הסיפורים הנידונים בו עוסקים בנושאים שונים ומגוונים : פולחן המקדש , קרית שמע , שמעיה ואבטליון בירושלים , ייסוד הנצרות , קידוש השם ותולדות ישיבת פומבדיתא . המאחד את פרקי הספר אינו תמה מחשבתית או תחום הלכתי , אלא גישה מחקרית . גיוון הסיפורים עשוי להפתיע בספר שדן בנושא מחשבתי או הלכתי , אך הוא טבעי ומתבקש בספר שנועד להדגים גישה מחקרית ולהמחישה , משום שהוא מבליט את תוקף הגישה ואת היקפה הרחב . דרך העיון בהתהוותם של שישה מעשי חכמים ברצוני לשפוך אור חדש על הסוגה הספרותית לגוניה : על אגדות ומעשים הלכתיים , על סיפורים תנאיים ואמוראיים , ועל סיפורי ארץ ישראל וסיפורי בבל . בספר זה אני שואף לחשוף את חומרי הגלם הספרותיים ששימשו את המחברים ואת העורכים של ספרות חז"ל בעת יצירת סיפוריהם ; את החומר ביד היוצר . המגמה בששת פרקי הספר היא להצביע על המקורות הקדומים שמהם ינקו יוצרי הסיפורים חומרי בנייה ספרותיים , ולעתים אפילו את עצם ההשראה לחבר את הסיפור . החומר הספרותי הקדום כולל סיפורים שלמים ושברי סיפורים , מטבעות לשון ועלילות , מוטיבים ספרותיים ותבניות ספרותיות , מושגים מחשבתיים ושיטות הלכתיות - את כולם גייסו היוצרים למטרותיהם הרטוריות והספרותיות . לפי גישתנו , מחד גיסא , ששת הסיפורים אינם משקפים אירועים היסטוריים , אך מאידך גיסא , הם גם אינם יצירות יש מאין ,- כל סיפור הוא פסיפס משוכלל המורכב מאבנים רבות , בגדלים שונים ובצבעים מגוונים .: דימוי הפסיפס בהקשר הנוכחי מזכיר את ניסוחה של גיוליה קריסטבה בהסבירה את הביטוי ' ביךטקםטואליות , ' שטבעה ( ראו קריסטבה , תשוקה , עמ ' . ( 66 מאז חוקרים מפרשים את המושג ' ביךטקסטואליות' בכל מיני דרכים ( ראו קלייטון , דמויות , עמ ' . ( 3-4 רבים משתמשים בו כדי להתייחם , בין היתר , לתופעות שיידונו להלן ( ראו לדוגמה או דיי , ירמיהו , עמ ' ; 259 נוגלסקי , ביךטקסטואליות , עמ' ; 102-103 שורס , בין טקסטואליות , עמ' ; 45 פרידמן , הרפתקאות רב כהנא , עמ ' ; 247-248 ליטווק , הדים , עמ ' ; 48-55 הילבארד , בין טקסטואליות , עמ ' . ( 10-20 ברם , ישנם חוקרי ספרות שרואים במושג 'בין טקסטואליות' מושג סינכרוני בלבד , שאינו קשור לתהליך התהוותן של יצירות ספרותיות ( ראו לדוגמה בויארין , בין טקסטואליות , עמ ' , 135 הערה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר