עם הספר

עמוד:יג

יבין את תפילותיו וישתמש בספרות שבלשון הקודש ; ומאידך גיסא , הכניעה למציאות שבה חלקים ניכרים מאותו ציבור , נשים והדיוטות , לא הבינו לשון זו ונזקקו לספרות בלשון המדוברת . לצד תופעה זו נוצרה ספרות עצמית ביידיש , המשלימה סוגים ספרותיים שלא נתקיימו למעשה בלשון הקודש , או שנמנע פיתוחם בלשון זו , בשל אופיר . התרבותי של האליטה בחברה היהודית האשכנזית . מדבריך עולה , שאופיה האידיאולוגי של ספרות המחקר השפיע על דרך פרשנותן של התופעות וההתפתחויות בספרות יידיש הישנה . ספרך מייצג שלב מפותח יותר של מצב המחקר בתחום ספרות יידיש . התוכל להביא דוגמה בולטת לשינוי במוסכמות שבמחקרים הקודמים הבאה לידי ביטוי בספר ? דוגמה מאלפת היא תאוריית ה ' שפילמן , ' שחוקרי הדורות הקודמים ראו בה עיקר , ואילו בספרי היא שולית ומתמצית בהערה אחת . תיאוריה זו היתה מקובלת בחקר הספרות הגרמנית בשלהי המאה ה 19 ובראשית המאה ה . 20 לפיה נוצר חלק נכבד מן הספרות הגרמנית - שלא ניתן להגדירה כספרות של האצולה , של הכמורה או של הכנסייה בידי המציג הנודד ( שפילמן , ( שהיה מדקלם , מנגן ומבצע להטוטים בפני קהלו . עריק וויינרייך העתיקו תיאוריה זו לספרות יידיש ישנה , בעקבות ספר של ליאו לנדאו משנת . 1912 באופן פרדוקסלי , תיאוריית השפילמן פרחה בחקר ספרות יידיש בשנות העשרים , שעה שבמחקר הספרות הגרמנית כבר נצטמצמה חשיבותה . עוד כשעיינתי לראשונה בספרו של עריק עוררה בי התיאוריה חשדות : לא עלה בידיו להעמיד אפילו דמות אחת של 'שפילמן ' יהודי שקיומו ההיסטורי מוכח . הדמות ההיסטורית היחידה שעריק מתארה כ ' שפילמן ' היא דמותו של הסופר הדו לשוני , פרשן המקרא והמדקדק ר ' אליהו בחור , שחי באיטליה במחצית השנייה של המאה ה 15 ובמחצית הראשונה של המאה ה . 16 מובן שתיאור כזה איננו תואם כלל את דמותו ואישיותו של אליהו בחור , מה גם שבאותה תקופה לא היה עוד 'שפילמן ' גם במסגרת התרבות הגרמנית . ניסיתי לבדוק עדויות היסטוריות על קיומו של 'שפילמן ' יהודי , והעליתי שאין אפילו ידיעה ישירה אחת על קיומה של תופעה כזאת בחברה היהודית . יתר על כן , בספרות המוסר היהודית אין אפילו רמז לביקורת על תופעה שכזו , לעומת הספרות הגרמנית בימי הביניים , שבה ישנן התקפות חריפות על ה ' שפילמן , ' בשל התנהגותו הבלתי מוסרית , הקשורה באורח חייו ובאומנותו . על כן פטרתי עניין זה בהערת שוליים , אף שבמחקרו הגדול של עריק מכונה על שם ה ' שפילמן ' תקופה שלמה בתולדות ספרות היידיש הישנה . תמוה הדבר כיצד נאחזו מלומדים בעלי שיעור קומה בהסבר כה בלתי מבוסם . האומנם רק תפיסה אידיאולוגית על מקומה של ספרות יידיש בחברה היהודית יכולה להסביר תופעה מפליאה שכזאת בתולדות חקר הספרות ?

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר