פתח דבר

עמוד:10

מעבר לעמדות עצמן , מצטיינות השיחות הללו מבחינה מתודולוגית : ההכרה במורכבות , הפתיחות לגישות רבות , ההתרחקות מעמדות פשטניות הצבועות בשחור - לבן , המאמץ לראות את הבעיות בפרספקטיבה רחבה ( כביטויו של המשורר מתיו ארנולד החביב על הרב ליכטנשטיין , - " to see life steadily , and see it whole " לראות את החיים בראייה יציבה , ובראייה שלמה , ( ההזדקקות למגוון רחב של מחשבות וניסיון חיים בהתמודדות עם הבעיה שעל הפרק , והרגישות לדקויות . התוצאה היא דיון שיחד עם הלהט שבחזון , מצליח לשמור על איזון ועל שיקול דעת מתון . הוא גם מרתק ביושרו האינטלקטואלי . למרות שהרב ליכטנשטיין מבטא חזון מסוים של היהדות , יש לו היושר להודות שגם עמדות אחרות לגיטימיות . ובעוד שיש במסות האלו , מעבר לניתוח התאורטי , גם קריאה לפעולה , טענותיו התקיפות שלו עצמו אינן מסנוורות אותו והופכות אותו ל ' משוחד ' לטובת עמדותיו . הוא מבחין בסיכונים ובמוקשים האפשריים הטמונים בהן , ועם אלה הוא מתמודד בגילוי לב . טיבם המאוזן ורב הפנים של המאמרים המכונסים כאן נובע מן ההנחה שמסכת הערכים היהודית , כמו החיים עצמם , היא אכן מורכבת ודיאלקטית . על כן , סגנונם של המאמרים מבטא דרך הסתכלות על העולם בכלל ועל היהדות בפרט . מכאן שמעבר למסריו הספציפיים , משדר הספר השקפת עולם , דרך גישה לשאלות של החיים ושל הקיום הדתי . הוא מזמין את הקורא לרדת לעומקה של החוויה האנושית המורכבת ולהשקיף על ההקשר הפרטי , הציבורי וההיסטורי בפרספקטיבה רחבה יותר . הסתכלות רחבה זו על עולמות החוויה והערכים , היא אולי קו האופי היסודי בהגותו של הרב ליכטנשטיין . היא מצליחה להכיל יסודות אמוניים והומניסטיים , ולהביא אותם לקרבה יתרה . הרב

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר