האסלאם הסוני

עמוד:23

האסלאם הסוני אלברט סודאי | מזרחן , מוותיקי החוקרים באמ"ן הסונים מהווים כ 80 % - מהמוסלמים בעולם . מקור המילה ופירושה הוא מסורת / נוהג . הנביא מוחמד גינה את תושבי מכה על דבקותם בסונת קודמיהם . הקוראן השתמש בביטוי "סונת אללה . " רוב המוסלמים מאמינים בסונת אללה ונביאו , ומשום כך נקראים סונים . לקוראן שני חלקים : הראשון , הכתוב , כולל את הסורות ( הפרשות ) שהגה הנביא במכה לפני ההגירה למדינה . החלק השני יצא מפיו במדינה . חוקרים אחדים קובעים כי החלק של מכה קרוב יותר ליהדות מאשר השני . עד תקופתו של החליף עות'מאן לא היה איסוף מקובץ של הקוראן . במקביל לקיבוץ הקוראן לספר קודש כתוב , נערך מאמץ לאסוף את דברי מחמד וקביעותיו עד לפטירתו . איסוף זה ואימות דברי הנביא ( החדית ('' יצרו בפועל את ה"חדית )"' התורה שבע , ( פ" ושניהם יחד יוצרים את החוק הדתי האסלאמי , ה"שריעה . " כל הסונים מכירים בקוראן , בחדית' ובשריעה . ההבדל ביניהם הוא חומרת הדבקות במקורות לעומת מתן אפשרות להשוואות ולהיקשים . ישנם גם הבדלים בטקסי התפילה . ההבדלים המועטים בקרב הסונים נקבעו בידי אימאמים ( פרשני דת בכירים ) הנקראים בערבית "ארכאן" - עמודי התווך . העולם הסוני ברובו שייך לפרשנותם של אחד מארבעה הארכאן החשובים , שכולם פעלו בתקופה שנמשכה עד 150 שנה אחרי מוחמד . ארבעת האימאמים הסונים הגדולים נבדלים במידת דבקותם בשריעה ואם הם מחמירים או מקילים בשאלות ובבעיות שאין עליהן תשובה חד משמעית . האסכולות השונות נקראות על שם האימאם שעמד בראשן . חנפית - האסכולה שיסד האימאם אבו - חניפה . ( 767 – 699 ) אבו - חניפה עסק באיסוף ואימות פרטים על החדית , ' וקביעותיו נתנו משקל להיגיון בפירושי החדית . ' מאמיני האסכולה מהווים כ 30 % - מהסונים . האסכולה נפוצה בין היתר במערב אסיה , בהודו ובעיראק . שאפעית - האסכולה מיסודו של האימאם מחמד אל שאפעי , ( 820 – 767 ) יליד עזה . א - שאפעי חי במצרים , ותורתו כללה דבקות יתר בסונת הנביא מצד אחד , אך מגבילה את השימוש באנלוגיה והיקש השוואתי מלבד לנושאים שהחדית' אינו מתייחס אליהם . השאפעים מהווים האסכולה בהיקף מאמיניה הסונים ונפוצים בסומליה , באתיופיה , בדרום מצרים , בקרב הכורדים , בתימן , בדרום מזרח אסיה ובפיליפינים . מאלכ ּ ית - האסכולה השלישית בקרב הסונים . מייסדה הוא האימאם מאלכ בן אנס , יליד מדינה במאה השמינית והיה המורה של א - שאפעי . האסכולה נבדלת מהקודמות בשימוש בנוהגים מקומיים בהעדר פתרון חדית'י כמקור לפסיקה . מאמיני האסכולה מרוכזים כיום במדינות צפון אפריקה , בלוב , בסודאן ובכמה ממדינות מערב אפריקה . חנבלית - האסכולה שהגה האימאם אחמד אבן חנבל ( 820 – 780 ) שפעל בבגדאד . זוהי האסכולה השמרנית והקטנה ביותר , המתנגדת לכל שימוש בשיקול דעת ומקובלת בקטאר ובערב הסעודית . אבן חנבל היה תלמידו של האימאם א - שאפעי . התנועה הווהאבית בחצי האי הערבי היא גלגול קרוב של השמרנות החנבלית ומתנגדת לחדירת אמונות זרות לאסלאם . המג'אהדין ( הלוחמים ) נגד הסובייטים באפגניסטן נודעו בשם הווהאבים , והם מתנגדים לזרם הסוני הנפוץ בקרב המוסלמים הסופים . ייתכן כי הג'יהאדיסטים והסלפים כיום שייכים לאסכולות שונות , אך בפועל מקיימים את עיקרי אסכולה זו . עמוד תווך חשוב נוסף באסלאם הסוני האורתודוכסי הוא אלאשעריה מיסודו של האימאם אלאשערי . ( 945-873 ) חלק זה אינו מתערב ממש בסוגיות ההלכתיות של השריעה אלא בחינוך האסלאמי לנוהגי התפילה , ולכן מקובל על כל הזרמים הסוניים . עיקר חשיבות האסכולה היא בהתנגדות לאמונות הצופיות כי לאל צורה וגוף ; בחינוך דתי תוך הרחקת המחשבה מן העולם הנוצרי ; ובהנהגה בפועל של היסוד לחיקוי האבות המייסדים ( סלף , ( המשמש כיום את התנועות הפונדמנטליסטיות . לקוראן שני חלקים : הראשון , הכתוב , כולל את הסורות ( הפרשות ) שהגה הנביא במכה לפני ההגירה למדינה . החלק השני יצא מפיו במדינה . חוקרים אחדים קובעים כי החלק של מכה קרוב יותר ליהדות מאשר השני מפגינים סונים ליד העיר רמאדי שבמחוז אל - אנבאר מוחים על מדיניות ממשלת אל - מאלכ ּ י ומניפים את תמונתו של סגן הנשיא הגולה , הסוני טארק אל - האשמי ( 2012 )

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר