פרק א הוויכוחים הגדולים: ההקשר החברתי-היסטורי של ההערכה

עמוד:12

" וזה , אם אני זוכרת נכון , רק ירושה מהאבא והדוד . ויש לנו עוד גם אמא , לא " ? " יש גם אמא , " אישרתי , " ויש גם המערכת שבתוכה גדלה והתפתחה . כל אחת מהן יצרה את הוויכוחים שלה . " ב . המודרניות והרציונאליות או , מהי עובדה ומה עושים איתה ? " או קיי , " אמרה בתי , "בואי נעבור לאמא . " " לאמא ולדודה , " אמרתי , " האמא של ההערכה , המודרניות , ואחותה הרציונאליות , השאירו לה ויכוח גדול אחר . אבל בואי נתחיל מההתחלה . " " המהפכה התעשייתית " ! קראה בתי . " כן . בערך . התקופה של פירוק הקהילות , עליית החילוניות , שינוי תפישת הזמן מעבר והווה לכיוון העתיד , ובכלל החדרה של זמן אחיד ומדויק , והבידול בין המוסדות החברתיים . " " רגע , " אמרה בתי , "זה גם מה שהביא את הקפיטליזם והאינדיבידואליזם , לא " ? " כן . בהחלט . היסטורית את צודקת . " " אז למה לא להתחיל מכאן ? למה מהקפיטליזם " ? " כי אני חושבת שהויכוח שהביא איתו הקפיטליזם לגבי מהות ההערכה ותפקידה בשאלת השאלות הגדולות " ... " הקצאה ראויה של משאבים חברתיים , " התפרצה בתי לדברי . " נכון . ולגבי מי קובע את סדר היום של שאלות ההערכה הגדולות , הוא ויכוח יותר ראשוני מאשר הויכוח שהביאו המודרניות והרציונאליות . " " ומה הביאה רציונאליות " ? " הרציונאליות הביאה את החשיבה הרציונאלית , " התבדחתי . " אי אפשר איתך , " התכעסה בתי . "נו , בבקשה . " " הרציונאליות ניתקה את הקשר שבין הסברים פרטיקולאריים , דתיים , מיסטיים או אידיאולוגיים לבין הסברים אוניברסאליים , מנותקים מהקשר , שנשענים על לוגיקה ועל עובדות . הרציונאליות טוענת לאוטונומיות התבונה . " " הופה ! אוטונומיות התבונה . וזה מה " ? " זו היכולת של האדם להבין את עצמו ואת העולם הסובב אותו מבלי לשאוב את הסמכות לידיעה מן האל , או מסמכות חברתית או תרבותית אחרת , אלא באמצעות שימוש נכון בלוגיקה , בכללים , בכלים מדעיים , במידע ונתונים מבוססים , שנבחנים בשיטתיות . וזו כמעט הגדרה של הערכה , וגם של מחקר . " " ומה ההבדל ביניהם ? יש בכלל " ? שאלה בתי . " לדעתי יש כמה הבדלים מהותיים . אבל זו אופרה אחרת , שאם תרצי נדון בה בנפרד . כעת נחזור לאופרה שלנו . "

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר