פרק א הוויכוחים הגדולים: ההקשר החברתי-היסטורי של ההערכה

עמוד:8

" בדיוק ככה . וכתוצאה מזה קמו כל מיני גופים ממשלתיים ואחרים שדאגו ליחידים . לחלקם אנחנו קוראים היום ' משרדי ממשלה חברתיים , ' משרד החינוך , הרווחה וכו . ' אבל גם קמו גופים פילנתרופיים חזקים , כמו כל העמותות בעולם ובארץ , וגם יחידים שתורמים כמו ביל גייטס או וורן באפט . כל אלו ממלאים את מקום הקהילה . המהפכה התעשייתית צמחה אמנם באירופה , אבל ההערכה ככזו נולדה בארצות הברית , כנראה משום שהמגמות של הקפיטליזם והאינדיבידואליזם היו הרבה יותר חזקות שם . ההערכה נולדה מתישהו בשנות השלושים של המאה הקודמת " . " ישר לתוך המשבר הכלכלי הגדול . ועוד עם אבא קפיטליסט . מעניין . ומה זה אומר " ? המשיכה בתי , ספק צינית ספק מתעניינת . " זה אומר שבמצב המורכב הזה היו להערכה כמה תפקידים . לכאורה , אם עוסקים בקפיטליזם , השאלה שמתבקשת היא ' לאן הולך הכסף ' ? כלומר שאלה של עלות תועלת של תוכניות . האם התוצאות מצדיקות את הכסף שמשקיעים בהן . " " טוב זה טריוויאלי . לא חתרני ולא נעליים , " אמרה בתי מאוכזבת משהו . " כן . אבל זה רק על פני השטח , " עניתי לה , "למעשה יש כאן יותר מזה . " " מה למשל " ? " התפקיד שנתן להערכה הסנדק שלה , רלף טיילר , זה שנתן לה את שמה , היה למעשה לבחון האם הסוכנויות הפורמאליות , ובמקרה של טיילר – מערכת החינוך – עושות את מה שהן צריכות לעשות . מכיוון שהערכה בוחנת את תפקודן של סוכנויות מתערבות רבות ושונות , אפשר לומר במילים גבוהות שתפקידה החברתי של ההערכה הוא לבחון את קיום החוזה שבין אותן סוכנויות , ממשלתיות , עירוניות או אף פרטיות , לבין הנזקקים לשירותן , ובניסוח אחר : את ההקצאה ( הראויה ) של המשאבים החברתיים . " " הקצאה ראויה של משאבים חברתיים , " חזרה אחרי בתי בטון של חשיבות . " זה כבר מתחיל להישמע חתרני . כמעט . אז מה המשמעות המעשית של המילים המפוצצות האלה " ? " או , כאן בדיוק מתחיל הוויכוח . מה המשמעות המעשית של המילים המפוצצות האלה ? כולם יסכימו שצריכה להיות ' הקצאה ראויה , ' אבל מה זה ' ראויה ? ' מי קובע ? ההחלטה מה ראוי ומה איננו ראוי היא החלטה ערכית , אידיאולוגית , דתית או פוליטית . אין לה קני מידה אובייקטיביים . וכאן אנו נכנסים למאבק כוח לא פשוט בסוגיה מי קובע . מי קובע מה יוערך , איך יוערך , ועל פי אלו קני מידה . " " זה כמו שכולם רוצים שלום , " אמרה בתי מהורהרת , " אבל כשמתחילים לצייר את המפות של השלום הזה אף אחד לא מסכים עם אף אחד . " " אלא שלהערכה היה כוח לקבוע , באמצעות השאלות שהיא שואלת , ובאמצעות הנושאים שהיא 2 Alkin , 2004 ; Guba and Lincoln , 1989 ; Rossi and Freeman , 1982 . 3 Tyler , 1942 , 1950 .

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר