א. פתח דבר

עמוד:12

זו , שעל פיה הרג אורפז את אמו , אחראית לכך שהאם בסיפורת שלו רודפת את בנה , ומופיעה כמפלצת וכמאהבת גם יחד , כקבר וכרחם . לא במקרה כותרת המסה שבה מספר אורפז על חלום זה היא "האם , האהובה והמפלצת . " "אשמת אורסטס" מלווה את המחבר כל חייו , ובדיעבד הוא יודע כי "כל מה שכתבתי , לאחר מכן , לאחר אותו חלום , מחובר ומקושר בו ללא הפרד . " ( שם . ( דברים דומים אמר גם בשיחה עם רן יגיל : "כל מה שאעשה קשור באמא הזאת עד גבול הטירוף . ברחתי ממנה והיא מבצבצת בכל מקום כאוסף תחפושות , גם בסיפורים , בספרים" ( יגיל , . ( 2009 גם בשיחה עם עמרי ליאור , בסרט דוקומנטרי על אורפז , חזר המחבר על דברים אלה . שם הסרט , קול מילה אמא , ( 2013 ) שב ומדגיש את החשיבות העצומה שמילאה האם הנעדרת ביצירתו של המחבר . אמא חתולה הפרקים הראשונים בחיבור זה עוסקים בפגישה מאוחרת של ילדים עם אם שנטשה אותם בילדותם ונעלמה . הפרק הראשון דן בספרו של דוד שיץ , העשב והחול , ( 1978 ) הרומן הראשון של המחבר ואחד הביטויים המרגשים ביותר של ילדים שנעזבו בלא עת על ידי אמם . במרכז הרומן פגישה חוזרת של הגיבור עם אמו , עשרים וחמש שנה אחרי ששלחה אותו ואת אחיו הבכור מגרמניה לישראל . שיץ כתב בהשפעתו הברורה של עמוס עוז ויצר טקסט עשיר , רב שכבתי , שפיענוחו מגלה בו פנים מרתקות . רומן נוסף שבשיאו פגישה עם אם נוטשת הוא שארה כסותה עונתה מאת אילנה ברנשטיין . ( 1991 ) אמה של נמליה עזבה אותה בילדותה ונמליה המבוגרת איננה יכולה להמשיך בחייה בלי שתבין את מניעיה של האם . אחרי שהיא מתחתנת והופכת לאם , נמליה מאתרת את אמה בקיימברידג , ' ונוסעת לאנגליה כדי לפגוש אותה , רק כדי לשמוע ממנה " , נמליה , אל תתעקשי , לא תמצאי כאן את מה שאת מחפשת" . ( 180 ) גם גיבור פרפרים בגשם מאת מירה מגן ( 2005 ) נעזב בילדותו על ידי אמו . פגישתו החוזרת עם האם , עשרים וחמש שנים מאוחר יותר , מותירה אותו , כמו את גיבוריהם של שיץ ושל ברנשטיין , עם תשובה

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר