מבוא

עמוד:10

המחשבה הבאה לסמל גישה חברתית זו r מעין השקפת עולם והגות על אנרכיה ( אךארכיה : אי שלטון . ( בעת החדשה היה זה מושג , שעקב מאורעות פוליטיים כגון רצח שליטים או ניסיונות המרדה , זכה לסטיגמות חזקות ביותר . האנרכיה והאנרכיזם נראו לשליטים כהסכנה בה '' א הידיעה . למשל , פרשת הרא '' פ * בגרמניה הפדראלית בשנות השישים במאה שעברה . המחשבה האנרכיסטית נושאת בחובה ראייה חדשה של החברה , בהתנגדותה לכפייה ממלכתית , בהגבירה את האינדיווידואליזם מצד אחד — ובהביאה עמה קשרי גישה וולונטריסטית מוגברת ורעיונות קולקטיביסטיים מהצד האחר . אלה הן התפתחויות של עשרות השנים האחרונות . אלימות כלשהי היא מהן והלאה ונשללת במפורש . לא נבוא לפרט כאן מחשבות אנרכיסטיות , שראשיתן אולי עוד בימי הביניים ועידן הרפורמציה , מחשבות הנושאות יותר אופי של אנרכיזם דתי או טרנסצנדנטאלי , המצוי בהרבה דתות . אמנם המושג אנרכיזם עצמו לא היה קיים אז , ויש לתרגם את הגדרות ההווה אל העולם הרחוק הזה . בלקט זה של כתבי אנרכיסטים חרגנו בנקודה אחת מהעיקרון שהנחה אותנו בקובץ הראשון . הפעם הבאנו גם מדבריו של הוגה דעות אנרכיסטי לא יחודי . הדברים הם בחזקת הסבר וליווי להגותו של אחד מחשובי האנרכיסטים , גוסטב לנדאואר , בעיקר בנקודה היהודית . הן לנדאואר היה יהודי לא במוצאו בלבד אלא במלוא הכרתו . בחייו גם ביטא זאת לא פעם . פרשנותו של היידורן אכן חושפת שורשים יהודיים של הגותו של לנדאואר , גם כאלה המצויים רק ברמז , או שיש בהם כדי להסביר את דרכי מחשבתו . וכאן המקום לשאול , מדוע רב מספר היהודים בין הוגי האנרכיזם * קבוצה קטנה של אינטלקטואלים קיצוניים , שרצחה כמה אילי הון . כל חבריה נתפסו ונידונו לשנות מאסר ארוכות בבידוד ובתנאים קשים .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר