מבוא

מתוך:  > לבטי הגשמה > מבוא

עמוד:11

מבוא בכרך הראשון של הספר משק מתוכנן ציוני ומשק מתוכנן ציוני סוציאליסטי ( יד טבנקין , , ( 1993 נסקרו תוכניות רבות ושונות לכינון חברה יהודית אוטונומית וריבונית בארץ-ישראל . תוכניות אלה פורסמו החל מן המחצית השנייה של המאה התשע-עשרה ועד סוף שנות העשרים של המאה העשרים . היו אלו תוכניות של ציונים ושל לא ציונים , של יהודים ושל לא יהודים ; של מתקנים ליברליים , של מתקנים סוציאליסטים ושל נביאי לאומיות . כל אלה נתפסו ברוח אותם ימים סעורים כ " ימי משיח , " או לפחות כימי "מלחמת גוג ומגוג , " בעולם ואצל היהודים כאחד : היו אלה ימי הצהרת בלפור - תקיעת השופר המשיחית הגדולה בשמי היהדות ; והימים שלאחר המהפכה הרוסית , תקיעת השופר המשיחית בשמי העולם ; ימי ניסיונות המהפכה בגרמניה , וימי עליית הלאומנות הפשיסטית הגזענית ; ימי הפריחה לתנועות מתקנות כמו זו של ערי הגנים ועוד ; כל אלה שיצרו את רוח הזמן Zeit 06181-ה - המהפכני ההוא , שהיה בו מקום לכל חולם ומתכנן חברתי להעז , להציע ואף לנסות להגשים את הצעותיו . ולא רק זאת . נוצרה פסיכולוגיה עולמית ( לפחות אירופית ) שאפשרה העזות הגשמה בהנחה שאלה שיודעים מה טוב מן הדין שיביאו אחרים לדעתם , ויש להם הזכות לעשות זאת . היחיד - מי הוא ? ההמונים - הם מכשיר הפעולה של ההיסטוריה , ובשביל להפעילם צריך תוכנית , רצון נחוש , ואמצעי התנגדות לכל הפרעה . כך משמאל וכך מימין , וכך אנו עדים למידות טוטליטריות שלא נודעו עד אז . כרך קצר זה ממשיך את הדיון בתוכניות שהוחל בו בכרך הראשון , והוא עוסק בניסיונות ההגשמה הראשונים והמשמעותיים ביותר - גם המצליחים ביותר בתחומה של הציונות , ובעיקר בהתכוונות האידיאולוגית שלהם כרקע

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר