מבוא

עמוד:13

מבוא " מבוא לתיאוריות קולנועיות " הוא הספר הראשון שנכתב בעברית לדיון במגוון התיאוריות המשמשות לחקר הקולנוע . הספר מזמן היכרות ראשונית עם הטענות המרכזיות של תיאוריות אלו ועם קווי התפתחותן . "מבוא לתיאוריות קולנועיות" נועד לבסס תשתית של עיון ודיון מעמיקים במדיום הקולנועי , ולשמש שלד לתוכניות לימוד עיוניות בלימודי תרבות בכלל ובלימודי הקולנוע בפרט . הספר בנוי מתשעה פרקים . כל פרק דן באחת הגישות התיאורטיות המרכזיות בקולנוע . גישות אלה מוצגות אמנם ברצף כרונולוגי , כסדר הופעתן מבחינה היסטורית בתולדות התיאוריה הקולנועית ( החל בריאליזם וכלה בקוגניטיביזם , ( וכסדר התהוותן מבחינה עיונית ( מן הדגש המחקרי בסוגית זיקתו של הקולנוע לעולם או לעצמו , לעבר הסוגיה שבמרכזה עומד הקשר שבין הצופה לסרט . ( ואולם העיקרון המארגן המרכזי בספר הוא הדיאלקטיקה , ולפיכך פותחות את הספר גישות קוטביות , כגון ריאליזם ופורמליזם , ובמהלכו מעומתות גישות מוקדמות עם גישות פוסט סטרוקטורליות . כמו כן , מונגדות גישות שהן בעיקרן טקסטואליות ( הגישה הפורמליסטית , הסטרוקטורליסטית והסמיולוגית ) לגישות חוץ טקסטואליות , הרואות בטקסט הקולנועי סימפטום ( הגישה המרקסיסטית , הפסיכואנליטית והפמיניסטית . ( לבסוף , מעומתות הגישה המרקסיסטית והגישה הפסיכואנליטית עם הגישה הקוגניטיביסטית . כל גישה המובאת ב"מבוא לתיאוריות קולנועיות " מובחנת היטב מרעותה , ואפשר לעיין בה כביחידה עצמאית . עם זאת , קריאת הספר כסדרו , יש בה ערך מוסף הנובע מההתפתחות הכרונולוגית והדיאלקטית המנחה אותו .

דיונון הוצאה לאור מבית פרובוק בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר