מבוא

עמוד:13

מבוא ספרי היובל היוצאים לאור בקיבוצים הם תופעה תרבותית פולקלוריסטית אותנטית העומדת במוקד עניינו של ספר זה . חלק מרכזי בו מוקדש לתיאור התופעה על רקע תרבות הקיבוץ וכחלק מתהליך כינונו של זיכרון קולקטיבי מקומי . תוך כדי התיאור מתברר הקשר ההדוק שבין עולם הערכים המיוחד לדרך החיים הקיבוצית , לבין ספרי היובל . מתברר כי ההחלטות המתקבלות בעת איסוף החומר והעריכה נקבעות על פי הנורמות והערכים התקפים באותה עת , ועל כן השינויים שחלו באידיאולוגיה הקיבוצית ניכרים בתוצר הסופי של ספרי היובל ומאפשרים להתחקות אחר התפתחות הסוגה הזאת ברצף השנים . ספרי היובל מביאים את סיפור המקום כרטרוספקטיבה - מנקודת זמן בהווה של חג היובל , אל נקודת הראשית , המזוהה על פי רוב עם ייסוד הקיבוץ , או עם תהליכים שקדמו לו . במובן זה נהפך סיפור המקום למיתוס חדש המשקף , אבל גם מעצב את האתוס הערכי הקיבוצי . ספרי היובל של הקיבוצים הינם 'אתרים במחוזות הזיכרון / כהגדרתו של פייר נורה ( 1993 ) והעם מוסדות תרבות הנוצרים בחברה מסוימת על מנת לשמר את ערכיה ולבססם , להנחילם לדור הבא ולהבטיח את תקפותם כאשר קולות חדשים קמים ומערערים עליהם . לפי פרשנות זו , המושג 'מחוזות' מתייחס אל זירת הופעתם של ספרי היובל , כלומר הקיבוץ כחברה והקיבוץ כ'מקום ; ' המושג 'אתרים' מתייחס אל ספרי היובל עצמם , המייצגים מגוון אמצעים ( כמו אנדרטאות , מוזיאונים וטקסים ) שתכליתם לבצר ולחזק את הזיכרון הקולקטיבי ולהבטיח את עליונותה של האליטה ואת עולם ערכיה . חקירת 'מוסדות' אלה על רצף הזמן מאפשרת לבחון בדיעבד תמורות אידיאולוגיות וגם תמורות חברתיות וכלכליות , שהתרחשו בקיבוץ ובאו לידי ביטוי בספרי היובל . ספרי יובל הופקו בקיבוצים מראשית דרכם וגם ביישובים לא קיבוציים

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

יד יערי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר