נספח ב: תקצירי הסקירות המדעיות

עמוד:189

איכותית , נגישה וזמינה לכול . כפי שעולה מהסקירה , כל אחת מהמדינות הצליחה , בדרכה , לפעול לצמצום פערים תוך שמירה על רמת לימודים גבוהה ( או הובלת תהליך ניכר של שיפור בה . ( אסטרטגיה מרכזית נוספת העולה מהסקירה היא נקיטת מדיניות של אינטגרציה בין תלמידים הבאים מרקעים סוציו אקונומיים , תרבותיים , אתניים ולשוניים מגוונים . הסקירה דנה בתפישות ובפרשנויות למושג שונות , מציגה עקרונות מדיניות מרכזיים בנושא של מתן מענה לשונות בין תלמידים ואת האופן שבו המדיניות מתורגמת להתערבויות ופעילות במערכת החינוך . מושג מרכזי העולה מסקירת המדיניות הוא חינוך כוללני . ( inclusive ) תפישת חינוך זו מכוונת לסוגים שונים של מענה למגוון הצרכים של כלל התלמידים באמצעות הגברת השיתוף בין תרבויות וקהילות וצמצום ההדרה במערכת החינוך . תפישה זו כוללת גם יצירת חזון משותף לכלל התלמידים וכן עריכת שינויים בתכנים , בגישות ובמבנים של המערכת . בסקירה נידונות סוגיות רבות העולות מתוך הרצון להיענות לשונות בין תלמידים , ביניהן : הגישות והפרשנויות השונות למושגים שרב תרבותיותש או שחברה רב תרבותיתש , מתן בחירה חופשית להורים ולתלמידים בבחירת בתי הספר לעומת הגבלה של בחירה כזאת , מדיניות רווחה במערכת החינוך ( מימון הסעות , הזנה , ספרי לימוד , ( חלוקת משאבים והקצאה דיפרנציאלית על פי מדדי טיפוח , הכשרת מורים ואוטונומיה של מורים ומנהלים , סוגיית הפיקוח על בתי הספר , מדיניות שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים , מענה לילדים בעלי צרכים מיוחדים חברתיים או רגשיים ומקומם של ההורים בתהליך . בסוף הסקירה מרוכזים נתונים על מערכת החינוך בישראל , נתונים המאפשרים השוואה , ולו חלקית , עם אלה העולים מסקירת המדינות השונות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר