נספח ב: תקצירי הסקירות המדעיות

עמוד:185

נספח ב : תקצירי הסקירות המדעיות הקשר בין מצב רגשי חברתי ובין הישגים בלימודים של תלמידי בית ספר מאת ד״ר דפנה הדר פקר בית הספר מהווה גורם משמעותי בחיי ילדים ובני נוער בהיותו מקום מפגש של היבטים שונים בחייהם – הלימודי , הרגשי והחברתי . סקירה זו דנה בהשפעות ההדדיות הקיימות בין ההיבטים הללו ובפרט , בין התפקוד הרגשי חברתי של התלמיד לבין הישגיו בלימודים . באופן מסורתי , מרבית המאמצים הושקעו בהישגים הקוגניטיביים ובדרכים להבטחת ביצועים מיטביים ( זיידנר , . ( 2010 מאחר שהצלחה לימודית דורשת יותר ממיומנות בכישורים לימודיים , ( DiPerna & Elliott , 2002 ) עסקו מחקרים שונים בבחינת הקשר בין הישגי התלמידים לבין מקדמים אקדמיים שונים , בהם : כישורים חברתיים ויכולות רגשיות , תפישות עצמיות , גורמי מוטיבציה ומידת המעורבות בלמידה . ניתן לראות באלו ובמבנים נוספים תוצאות חינוכיות רצויות בפני עצמן שבתורן , עשויות לקדם את ההישגים האקדמיים של התלמידים ולהשפיע על התפקוד הכללי שלהם בבית הספר ואף מחוצה לו . לפיכך , הסקירה הנוכחית מבקשת להציג גורמים ומודלים תיאורטיים לצד מחקרים מבוססים אמפירית הבוחנים את הקשרים בין הגורמים השונים הקשורים לתפקוד הרגשי חברתי והלימודי בבית הספר . ראשית , בשל החשיבות הנודעת שיש לתפישות עצמיות ( Eccles , 2004 ) נתייחס בסקירה לתפישות עצמיות שונות בעלות חשיבות בחיים האקדמיים , בהן : תפישה עצמית אקדמית ומסוגלות עצמית אקדמית וכן , תפישות הקשורות למוטיבציה של התלמידים , בהן סגנונות ייחוס ומטרות הישג . מהסקירה עולה כי לגורמים אלו השפעה ישירה על מעורבות התלמיד בלמידה וכן , על הרגשות המתעוררים בו במהלכה ועל הישגיו . בשל ההשפעות ההדדיות הקיימות בין התפקוד הרגשי להישגים ובשל העובדה שסביבת בית הספר מעמידה את התלמיד בפני התמודדויות שונות המעוררות רגשות חיוביים ושליליים , תיבחנה יכולות רגשיות שונות שקיומן נמצא חיוני לתפקוד אפדטיבי בבית הספר , בהן : אינטליגנציה רגשית , ויסות רגשי ועמידות רגשית . מהסקירה עולה כי היכולות הרגשיות של התלמיד הן בעלות משקל משמעותי באופן שבו מנוהלים רגשותיו , מחשבותיו והתנהגותו ופועל יוצא שלהן הוא מצבו הרגשי חברתי כמו גם מעורבותו בלמידה והישגיו בלימודים . עוד עולה כי גם להישגים יש השפעה על התפישות העצמיות של התלמיד ועל האופן שבו הוא חווה את בית הספר . ההתמודדות היומיומית עם דרישות בית הספר מתרחשת בהקשר חברתי שיש לו השפעה מכרעת על תפקוד התלמיד והישגיו כמו גם על תפקודו הרגשי . הסקירה מציגה היבטים שונים 29 הסקירות המלאות וההפניות הביבליוגרפיות נמצאות באתר היזמה בלשונית שחומרי רקעש .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר