נספח א: סיכומי הסיורים

עמוד:183

60 סטודנטים ו 75 תלמידים בפרויקט של מחויבות אישית . מעל 2 , 000 איש מנויים למרכז הספורט שהמתנ״ס מפעיל . תקציב המתנ״ס עומד על 16 , 000 , 000 ש״ח ; 70 % מהתקציב מקורו בהכנסות עצמיות . פועלים בו שבעה גנים לגילאי 8 חודשים עד 6 שנים , שבהם מתחנכים 188 ילדים . המתנ״ס מעורב מאוד בעבודה קהילתית ומפעיל שמונה שלוחות במרכזים קהילתיים בדרום מערב חיפה . המתנ״ס מפעיל זה 20 שנה קייטנה דו לאומית ותכניות אחרות לקיום משותף ומשרת אוכלוסייה של בעלי צרכים מיוחדים . השלוחות הקהילתיות כוללות בין השאר מועדוניות לילדים בסיכון ( יהודים וערבים , ( מרכז העצמה לנוער מאתגר , מרכז הורות והדרכה לבני הקהילה האתיופית ועוד . העשייה בשלוחות השונות מבטאת בפועל את האמירה החברתית שמרכז החינוך שליאו באקש דוגל בה : רבים מתלמידי מרכז החינוך מתנדבים ופעילים בשלוחות הקהילתיות השונות . בזכות הפעילות בשלוחות זוכות אוכלוסיות חלשות לטיפוח והעצמה , תהליך המוביל להשתלבות בחברה הישראלית . הקשר בין המתנ״ס לבית הספר ( כלומר , בין החינוך הפורמלי ללא פורמלי ) הדוק מאוד . המבנים מחוברים מבחינה פיזית , אך הקשרים הם גם פדגוגיים ומהותיים ומבוססים על תפישה הוליסטית של הילד לאורך כל שעות היום . צוות המתנ״ס משתתף בישיבות הנהלה של החטיבות השונות , רכז הנוער של המתנ״ס נוכח מאוד בחיי בית הספר ומשמש ״מגנט״ לילדים בעלי קשיים . המתנ״ס מעניק גם אפשרויות ביטוי מרובות לילדים הזקוקים לכך ( מוזיקה , אמנות , ספורט ) במסגרת הפעילויות בשלוחות השונות ובמרכז הספורט . תלמידים מספרים תלמידת מב״ר , י״ב : ״התחלתי את הלימודים בחטיבת הנעורים . אני לומדת בכיתת מב״ר שמה שמייחד אותה זה למידה בקבוצות קטנות [ ... ] המורים משקיעים בנו ועושים בשבילנו הכול . המורים גם דואגים שנהיה מעורבים בשכבה מבחינה חברתית כי בדרך כלל כיתת מב״ר לא מעורבת . אני תלמידה מאובחנת עם קשיים בלימודים ויש לי תעודת בגרות עם ממוצע של . 85-80 בכיתה יש הייתי בכיתה קשה מאוד ואנחנו לא האמנו בעצמנו . המחנכת שלנו האמינה בנו בצורה שקשה לי לתאר . אמא שלי לא האמינה שאני אצליח והתחננה שרק אסיים 12 שנות לימוד״ . תלמידת י״ב : ״הגעתי מבית ספר קטן מאוד וחששתי מהגודל של ליאו באק . בדיעבד הסתבר לי שהגודל פותח את העולם ומאפשר המון . אני לומדת מורחב כימיה , תאטרון והיסטוריה . הקטע החברתי מאוד מודגש . אני יו״ר צוות הווי , יו״ר פרויקט לבבות ועוד ... השונות לא מורגשת היא חלק מאיתנו . למשל לומדים איתנו תלמידי PDD וגיליתי אנשים שגם אם הם שונים הם חכמים ומשכילים בצורה יוצאת דופן״ .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר