נספח א: סיכומי הסיורים

עמוד:176

( יחסית . ( יתרון נוסף הוא הגודל הפיזי של בית הספר ( הוא משתרע על פני שטח של כ 80 דונם ) המאפשר גמישות מבחינת מספר המקצועות שניתן ללמוד בו זמנית וכן גמישות במספר התלמידים בכיתה . מתכונת הלימודים : מתכונת הלימודים בשדרורש שונה מעט מזו המקובלת בבתי ספר אחרים . הלימודים בחטיבת הביניים מתקיימים במתכונת של כיתה הטרוגנית : תלמידים בעלי צרכים מיוחדים ( מתקשים ומצטיינים ) מופרדים חלק מהזמן כדי שאפשר יהיה לספק להם מענה לימודי ספציפי . תלמידים מתקשים מקבלים תגבור לימודי ותלמידים מצטיינים ( שאינם מחוננים ומאותרים באופן פנימי על ידי בית הספר ) יוצאים פעם בשבוע מכיתות האם לשיעורים מיוחדים . תלמידים מחוננים לומדים במסגרות ייעודיות ייחודיות . הלימודים בשיעורי המדעים בחטיבת הביניים מתקיימים בשתי רמות – רמת הגרעין ( הבסיסית ביותר ) ורמה רגילה . כיתות המדעים הן קטנות יותר ומונות 27-26 תלמידים . בחטיבה העליונה יש שינוי בהרכב הכיתות , וההנהלה יוצרת כיתות אם חדשות . בכיתות האם התלמידים לומדים רק את מקצועות הליבה . בשאר הזמן התלמידים מפוצלים למגמות לימוד על פי בחירתם ( מגמות בחירה ) ועל פי רמתם ( במתמטיקה ואנגלית . ( כל תלמיד בוחר בשתי מגמות , למעט תלמידי השילוב , החינוך המיוחד , מב״ר ואתגר . תלמידי כיתות אלו בוחרים מגמת לימוד אחת , ובשעות הנותרות הם מתוגברים במקצועות הליבה . בנוסף ללימודים במגמות , תלמידים יכולים לבחור לכתוב עבודת גמר ( במקום מגמת לימוד אחת , ( להשתתף בפרויקט מחשבים הנערך במכון ויצמן ( ומקנה עוד 5 יח״ל ) או לערוך רסיטל ( המקנה גם הוא 5 יח״ל נוספות . ( תלמידים דוברי אנגלית מסיימים את לימודי האנגלית לבגרות בשנתיים במקום בשלוש . מורי מקצועות המדעים חושפים את התלמידים גם לאולימפיאדות במדעים ( פיזיקה , ביולוגיה , כימיה . ( בחירת מגמות הלימוד : תהליך הבחירה מתחיל בכיתה טש בחשיפת התלמידים למקצועות שונים . במעבר בין כיתה טש לכיתה יש משובצים התלמידים למגמות השונות לפי העדפותיהם ועל בסיס מבחני מיון מוקדמים . בסמסטר הראשון של כיתה יש בית הספר מאפשר ניוד בין מגמות , אך על פי רוב , מספר התלמידים העוברים ממגמה למגמה הוא נמוך . ההורים נושאים בחלק מעלויות המימון של מגמות הלימוד . בתמיכת ועד ההורים , בית הספר מפעיל ועדת רווחה המסייעת לתלמידים שהוריהם לא יכולים לשאת בהוצאות הלימוד . משיחה שערכנו עם ארבעה תלמידי כיתה י״א עולה שהתלמידים מעריכים מאוד את היצע המקצועות הרחב ומרגישים שמגוון מקצועות הלימוד ושילובי המקצועות הרבים מאפשרים להם ללמוד את מה שמעניין אותם באמת . לימוד מקצועות הליבה אינו מתפרש כנהוג על פני שלוש שנות החטיבה העליונה , אלא מתנהל בצורה שנתית מרוכזת . כך למשל , מקצוע הספרות נלמד בכיתה י״א וכל שעות האזרחות לבגרות נלמדות בכיתה י״ב . לפי בית הספר , לימוד בשיטה זו מסייע לתלמידים להתמקד : הם לומדים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר