נספח א: סיכומי הסיורים

עמוד:174

הישגים לימודיים . חשוב לצוות שהתלמידים יאהבו את בית הספר ואת העמיתים שלהם , ירצו לבוא אליו ויתבעו ממנו דברים . בית הספר רצה גם לנצל את השנים בתיכון להיכרות עם החברה שמעבר לגבולותיו וליצירת פרויקט שמבוסס על למידה חווייתית – כך נוצרה תכנית החברה האזרחית . במסגרת התכנית מתחלקים כל תלמידי כיתה יש ( כולל מב״ר ומחוננים ) לקבוצות ומתבקשים להציע במסגרת עבודת חקר פתרון לבעיה שהם נתקלים בה בסביבת חייהם . בסוף כיתה יש התלמידים מציגים את עבודתם בפני השכבה , ההנהלה , צוות הניסוי וההורים . הצוות והמנהל מקפידים להיות נוכחים בכל אחת מההצגות . התלמידים מצפים לכך , ולהנהלה ולמורים חשוב לכבד אותם על העבודה שהם עשו . בסוף התהליך התלמידים מקבלים ציון בגרות שנחשב כיחידה שלישית באזרחות . תלמידים מספרים תלמידת כיתה י״ב : ״אני לא מנצרת , אני גרה בכפר ליד . עברתי [ לשגלילש ] כי שמעתי הרבה דברים טובים על בית הספר ועל רמת הלימודים שלו . זה היה אתגר בשבילי . הגעתי לבית הספר בכיתה י״א ואני מסוג האנשים שקשה להם להסתגל במהירות . בהתחלה היה קשה להסתגל למורים . יש הרבה ילדים . בכיתה שלי לא הכרתי אף אחד . מה שעזר לי זה המורים . הם ידעו שאני לא מנצרת והם עזרו לי מאוד . התלמידים התקרבו אליי . המורים התייחסו אליי בצורה טובה . [ נתנו לי ] להרגיש שייכת לכיתה , לבית הספר , לעיר״ . תלמידת כיתה י״ב : ״בחטיבת ביניים כל הציונים שלי היו גבוהים מאוד . בסמסטר הראשון כאן הציונים שלי ירדו מאוד . הכול היה חדש : האווירה , [ לימודי ] פיזיקה לבגרות , מתמטיקה , מחשבים – לא למדתי מחשבים אף פעם . המורים מאוד עודדו אותנו , אמרו לנו שהמבחן הראשון לא קובע כלום , שהחומר חדש וקשה אבל צריך להמשיך הלאה ולא צריך לפחד . עכשיו אני בכיתה של המצטיינים , לומדת פיזיקה , מתמטיקה ומחשבים ברמה של 5 יח״ל והציונים שלי גבוהים״ . תלמיד י״ב , כיתת מחוננים : בבית הספר הזה הכול מיוחד . הגעתי לכאן מבית ספר אל מוטראן [ בית ספר נוצרי פרטי ] כי שמעתי על כיתת המחוננים [ ... ] יש כאן אווירה שונה מבית הספר הקודם שלי . [ בכיתה שלי ] יש 16 תלמידים וזה הבדל גדול מ . 40 המורים מתחברים לכל תלמיד , יש קשר טוב עם המורים . לא היה לי את זה בבית הספר הקודם . מורים ותלמידים עושים צחוקים בין השיעורים . זה משהו מיוחד״ . התלמידים העידו שהשינוי היחיד שהיו מכניסים בבית הספר הוא הפחתת מספר התלמידים . גם המנהל ציין כי אם היה מקבל תוספת תקציב , הדבר הראשון שהיה רוצה לעשות הוא להקטין את מספר התלמידים בכיתה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר