נספח א: סיכומי הסיורים

עמוד:172

ושותפות בעשייה . למנהל חשוב לתת למורים גם תחושה של ביטחון וגיבוי . דלתו של המנהל פתוחה בפניהם והטלפון שלו תמיד זמין . חלק מהחזון החינוכי של בית הספר הוא להפוך אותו למקום שהמורים מרגישים בו בבית , חלק ממשפחה . להנהלה חשוב מאוד גם להגן על המורים מפני כל התערבות חיצונית . פגישות בין הורים למורים לבירור טענות או חוסר שביעות רצון ייעשו רק בנוכחות המנהל . לעומת זאת , כל מחנך נתפש כמנהל האחראי לכל ההיבטים בתפקוד הכיתה שלו – מדאגה למצבה הפיזי ועד הצבת יעדים לימודיים והשגתם ( למשל קביעת יעד של 70 % זכאות לבגרות בכיתה . ( כאשר המורה בכיתת מב״ר הציבה מטרה של 100 % בגרות לכיתה ועמדה בה , שיתף בית הספר את כל המורים בהצלחתה . ההצלחה שלה נתנה השראה למורים אחרים להציב לעצמם יעדים גבוהים ולעמוד בהם . כך הצליח בית הספר להעלות את אחוזי הזכאות לבגרות ב 21 % בתוך שנתיים . לשיטתו של המנהל , המורים חייבים לשמש מודלים ראויים לחיקוי עבור התלמידים – כל תלמיד שלא רואה מול עיניו דוגמה אישית טובה , נמצא במצב בעייתי . מורה לאנגלית המשמשת גם רכזת הערכה ורכזת פדגוגית בבית הספר הגדירה את תפקידה כך : ״המטרה שלי היא שהתלמידים יבואו לבית הספר עם חיוך וילכו הביתה עם חיוך [ ... ] אני נכנסת להרבה פרצות . איפה שיש פרצה , אני נכנסת . אם זה מקדם את התלמידים לא אכפת לי . אני מנסה להכיר כמה שיותר תלמידים . אני מכירה את השמות והציונים של כולם . פייסל [ המנהל ] מכיר את כולם״ . על האווירה בבית הספר : ״יש הרבה מורים בבית הספר שהייעוד שלהם הוא הוראה . אני לא יודעת אם זה עניין של מזל . אני לא חושבת שזה עניין של מזל . [ מדובר ב ] אנשים שהם במקום הנכון בזמן הנכון , שמתלהבים מהוראה ואוהבים את התלמידים . למורים יש גם הרבה פעילויות ביחד – מסיבות , מפגשים . זה מוסיף הרבה לאווירה . אנחנו חברים ובאים בכיף לעבודה . הרבה מזה בזכות המנהל , שיודע כל הזמן מה קורה אבל לא מתערב . הוא נותן למורים לצמוח , לעשות ולהחליט והמורים סומכים עליו . כך היה גם כשהייתי צעירה ורק התחלתי לעבוד . יחד עם זה , ברור שלמורה יש אחריות״ . מבנה הלימודים כשהתלמידים מגיעים לבית הספר בכיתה יש הם מחולקים לכיתות על בסיס תוצאות מבחנים במתמטיקה שנערכים להם בקיץ , תוצאות המבחנים שלהם בחטיבת הביניים ותוצאות בחינת מפמ״ר שנערכת בכיתה טש . על בסיס הציונים מחלקים את התלמידים לכיתות לפי מספר יח״ל במתמטיקה . נפתחות שלוש כיתות של 5 יח״ל במתמטיקה וכל שאר הכיתות לומדות מתמטיקה ברמה של 3 יח״ל . במהלך כיתה יש המורים מכירים מקרוב את התלמידים ובסוף השנה נערכת ישיבת צוות לקראת השיבוץ בכיתה י״א . בכיתה י״א התלמידים מחולקים לכיתות המוגדרות לפי מגמות לימוד . החלוקה נעשית על בסיס הישגי התלמידים והעדפותיהם . התלמידים לומדים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר