נספח א: סיכומי הסיורים

עמוד:169

›› סל ערכים : פרואקטיביות כקוד התנהגות , רגישות לסביבה , מנהיגות ›› פדגוגיה מסוג אחר : מורה כמנחה , מנטורינג , ( mentoring ) שפה יזמית כגורם מאחד ›› שינוי ארגוני בחיי היום יום של המוסד ›› מעגלי שותפות : מומחים שמגיעים לבית הספר , יועצים אקדמיים ›› פתיחות להתחדשות ושינוי מתמידים המעבר לבית ספר ניסויי התרחש בשיטה של תכנית הרצה ולא של מהפך . חמישה מורים התחילו את הניסוי ובהדרגה הצטרף כל הצוות לתכנית . כיום צוותים משביחים את מה שנעשה בתחילת הדרך . לחוויה של יצירת ידע חדש יש תרומה משמעותית גם למורים . כדי לתת זמן לחשיבה הקשרית היה צורך לשנות את האווירה בבית הספר וכן ליצור שינוי מהותי בתפישת התפקיד של המורה . בית הספר מרבה להיעזר ביועצים אקדמיים חיצוניים , אך מקפיד להחליפם מדי שנתיים כדי להיחשף למגוון רחב של עולמות ידע ותפישות . תפישת השונות בשמשגבש לדברי המנהלת , שמשגבש אינו חושב במושגים של ששונותש , שאינטגרציהש או שצמצום פעריםש ולכן הרקע הסוציו אקונומי של התלמידים אינו רלוונטי לעבודתו . הנחת העבודה היא שבבית הספר לומדים תלמידים מכל הסוגים , בכלל זה בעלי הפרעות לימודיות והתנהגותיות קשות . תפישת היזמות נותנת מענה לצרכים שונים מכיוון שהתהליך היזמי שבית הספר מפתח הוא קבוצתי וכל אחד יכול למצוא בתוכו את החלקים שבהם הוא חזק , תורם ומשמעותי . מבחינה זו שמשגבש הוא חלק מתהליך שמתחולל במערכת החינוך בישראל מאז שנות ה 80 של המאה הקודמת , ובו בתי הספר הופכים להיות יותר אוטונומיים ועומדת בפניהם האפשרות לפתח תכניות לימודים מסדר גודל שני . אלה הן תכניות לימודים מוכללות שהופכות את בית הספר לבעל ערך מוסף ולכזה שהמערכת רוצה ״לצרוך״ . בתי ספר כאלה מתאפיינים בכך שיש להם ״אורח חיים״ ותרבות בית ספרית ייחודית . תלמידים מספרים על חוויית הלימוד היזמית תלמידת כיתה דש : ״התהליך היזמי יוצר חברויות חדשות עם תלמידים שלא מכירים את הידע הלימודי שלי [ ... ] כל אחד מתחבר לחלק שהוא טוב בו ולכל אחד יש הזדמנות להראות את הצדדים החזקים שלו״ . תלמיד כיתה הש : ״ברובוטיקה אנחנו לומדים לבנות רובוטים אבל לומדים גם תפקודים שונים : פרואקטיביות , שכנוע , יציאה ממצבי תקיעות . אנחנו לא לומדים , אנחנו מתנסים בתהליך היזמי . ככה זה נשאר אצלנו כל החיים [ ... ] מה שאנחנו לומדים ביזמות עוזר לנו גם בחיים וגם

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר