נספח א: סיכומי הסיורים

עמוד:168

המתגוררים בערים סמוכות . בית הספר עושה גם מאמץ מיוחד לשלב בו תלמידים בעלי קשיים רגשיים והתנהגותיים וכן ילדים מפנימיית שארזיםש ( פנימייה שיקומית וטיפולית לילדים ונוער בסיכון . ( בשנת הלימודים תשע״ד הפך שמשגבש למרכז הפצה מומחה על פי ההגדרה החדשה של משרד החינוך . הכרה זו מאפשרת לו להפיץ את המודל הייחודי שפיתח כתכנית מערכתית וכחלק מתכנית הליבה . שיזמות על קו הזינוקש - הניסוי בשנת 2006 הפך שמשגבש לבית ספר ניסויי . המניע לכניסה לניסוי היה תחושה של המנהלת שיש פער גדול מדי בין החיים מחוץ לבית הספר , שתהליכים רבים המתרחשים בהם אינם ידועים ואינם ודאיים , לבין הבועה הקונבנציונלית והמסורתית שבה התנהל בית הספר : תלמידים פסיביים ו 90 % מהזמן מוקדש להקניית ידע . התחושה הייתה שיש מחסור בחשיבה מקדמת הבנה ובהעדר מוחלט של מה שמכונה בבית הספר חשיבה הקשרית – חשיבה רחבה ושופעת רעיונות המייצרת פרשנויות מגוונות . בית הספר מאמין שבעידן המידע יצירתיות וחשיבה הקשרית הן הכרחיות ומנבאות הצלחה יותר משתורשה והשכלה מנבאות אותה . לכן פיתוח חשיבה יצירתית ועשייה הנגזרת ממנה נמצאים בליבת תכנית הלימודים של בית הספר . כך אימץ שמשגבש את שפת העסקים והיזמות והתחיל לפתח את הניסוי . במסגרתו הצוות מפתח את השפוטנציאל היזמיש הטמון בכל ילד ורואה בפוטנציאל הזה מקור עיקרי למצוינות והצלחה . בתהליך של יזמות יש הרבה נקודות שבהן נתקלים במצבים מתסכלים המחייבים עימות . המנהלת והצוות חיפשו בדיוק את המצבים שבהם לתלמידים ״כואבת קצת הבטן״ כתוצאה מעימות עם מצבי משבר . הם מאמינים שמצבים אלו יעוררו בתלמידים מוטיבציה להצליח . תהליך היזמות דורש מהתלמידים לאתר צורך אמיתי ( למשל , צרכים מיוחדים של ילדים או מבוגרים בעלי מוגבלויות ) ולשכנע את עמיתיהם בנחיצותו באמצעות הצגת נימוקים וטיעונים . בשלב הבא התלמידים מתחילים ללמוד לעומק , בעזרת מורים ומומחים מחוץ לבית הספר , כל מה שקשור למוצר ולסביבתו . תוצרי התהליך אינם מיועדים למכירה . הדגש בעשייה הוא על חדוות הלמידה , הסקרנות והאתגר . התהליך שעוברים התלמידים הוא ארוך וקשה ועל כן בהכרח מלמד . אחד הרווחים של התהליך , למשל , הוא שיפור ניכר בשפה . התלמידים משתתפים בתכנית הניסוי בין שש לשמונה שעות בשבוע . בית הספר מגמיש מאוד את המערכת כדי לאפשר לתלמידים להיות חלק מהתהליך , ומאפשר בין השאר היעדרות של תלמידים משיעורי ליבה . בבית הספר מאמינים שהם אינם מפסידים ידע אלא מרוויחים ידע מסוג אחר . בכל שכבה יש קבוצת תלמידים מנטורים שעוברים תהליך אינטנסיבי יותר בתהליך היזמי , ואחר כך , בשיתוף פעולה עם מורים , מנחים תלמידים צעירים יותר . הניסוי בבית הספר מבוסס על הממדים הבאים : ›› סל תפקודים נחוצים לתלמידים : גמישות מחשבתית , השבחת רעיון וידע , תהליך יצרנות ( מגיבוש רעיון עד הוצאה לפועל )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר